lördag 5 juli 2014

Ru

Titel: Ru
Författare: Kim Thúy
Format: Danskt band
Antal sidor: 151
Förlag: Sekwa förlag

"Jag kom till världen under Tet-offensiven några dagar in på det nya året, Apans år, när explosionerna från de långa smatterbanden som hängde utanför husen ackompanjerades av knattret från kulsprutorna.

Ru betyder "vaggvisa" eller "att vagga" på vietnamesiska, men även "bäck" på franska. Det är också titeln på Kim Thúys rosade självbiografiska roman som kan beskrivas som en rännil av minnen som slingrande letar sig fram från barndomen till krigets Sydvietnam till livet i exil i Kanada, via flykten i en båt över Siambukten, tiden i flyktinglägret i Malaysia, återkomsten till Vietnam som vuxen och moderskapets glädje och vånda"


----------------------------------------------------

Det här är en av de böcker som hyllats ordentligt, så det var ju självklart att även jag bara måste läsa den.

Ru är ingen tjock bok, bara ca 150 sidor, och den består av ögonblicksbilder ur författarens liv. Men bara för att den är så kort så betyder det inte att den går snabbt att läsa. Med sådana här böcker fungerar det för mig så att jag läser en bit och går därefter ifrån och gör nånting som inte kräver tankeverksamhet, t ex tvättar skåpdörrar. Under tiden får då det jag läst sjunka in och sjuda sakta i tankarna. Sedan kan jag gå tillbaka och läsa en liten bit till för att därefter återigen gå ifrån osv osv. Och det var precis så jag gjorde med Ru också.

Ögonblickena i boken hoppar i tid och rum men det var inga problem med att hålla ordning på hur allt hänger ihop. Det har Kim Thúy lyckats utomordentligt bra med.

Ja, jag tycker också om boken även om jag inte direkt sällar mig till hyllningskören. Av naturen är jag sådan att jag gärna vill veta mer och få en del lite djupare och bredare beskrivet än vad Kim Thúy gör i Ru. Ögonblicksbilder, hur bra och beskrivande de än är, räcker inte riktigt för mig.

Ru finns att köpa hos t ex

Adlibris
Bokus
CDON




1 kommentar:

  1. Köpte denna på årets bokrea. Skall bli spännande att läsa den så småningom.

    SvaraRadera