torsdag 21 augusti 2014

Bara tre kan leka så

Titel: Bara tre kan leka så
Författare: Denise Rudberg
Format: pocket
Antal sidor: 298
Förlag: Pocketförlaget

"Den högt uppsatte och folkkäre politikern Bror Hemros hittas död i sitt hem i Stockholm. Mordet är extremt makabert. Han och hans hustru tycks ha haft ett ytterst normalt liv, men då man börjar nysta i fallet dyker misstanken upp att mordet hänger ihop med en prostitutionsutredning som polisen arbetat med i flera år, men som lagts ner på grund av bristande bevis.

Samtidigt försvinner två kvinnor, båda bosatta på Östermalm, under märkliga former: Nadia Yvreus, 36 år och föräldraledig tvåbarnsmamma, och Nickis Ejlund, 45 år och ägare av en exklusiv barnklädesbutik. Kan det finnas några samband med mordet på Hemros?"

------------------------------------------

Bara tre kan leka så är tredje delen i Denise Rudbergs serie med elegant crime om åklagarsekreterare Marianne Jidhoff, kriminalkomissarie Torsten Ehn och kriminalassistent Augustin Madrid.

Och jag letar fortfarande efter det där lilla speciella som i mina ögon skulle få detta att bli elegant crime... Men tyvärr, jag hittar det inte i den här boken heller. En del karaktärer bor på Östermalm, men jag tror inte det numera klingar lika mycket överklass som det gjort förr - när det gäller Östermalm i Stockholm så är nog de tiderna förbi då Östermalm ansågs nästan ouppnåeligt för "vanligt" folk.... Jag tror knappast någon blir speciellt imponerad numera av att man bor där.

Min favorit bland karaktärerna är fortfarande Augustin Madrid, men tyvärr är han i Bara tre kan leka så lite mer slätstruken än i de tidigare böckerna och har förlorat lite av det "udda" som gjort att jag fäst mig speciellt vid honom.

Precis som de tidigare delarna är Bara tre kan leka så lättläst underhållning som inte kräver alltför mycket av läsaren.

Bara tre kan leka så finns att köpa hos t ex

Adlibris
Bokus
CDON






2 kommentarer:

  1. Jag har varit nyfiken på vad Rudberg menar med elegant crime, men inte tillräckligt intresserad för att ha testat ännu. Jag är egentligen inte speciellt förtjust i chick lit, men tror du att jag ska försöka mig på den här serien ändå?

    Förresten missar du väl inte att jag har en tävling på min blogg just nu?

    /Andrea

    SvaraRadera
    Svar
    1. Det är lättläst underhållning, nånting att vila ögonen på..så varför inte
      Jag såg det - tyvärr har jag redan läst en av böckerna.

      Radera