tisdag 5 augusti 2014

En fransk curry

Titel: En fransk curry; 100 steg från Bombay till Paris
Författare: Richard C. Morais
Format: Inbunden
Antal sidor: 344
Förlag: Bookmark förlag

 "Kärleken till god mat får familjen Haji att trotsa fattigdomen och starta en restaurang i Bombays finare kvarter. Men alla ser inte välvilligt på deras klassresa och snart tvingar en tragedi dem att fly landet.

Resan går via London till den franska byn Lumiére där de på nytt öppnar sin restaurang. Men i byn finns redan en prisad lyxkrog, och mellan den kyliga stjärnkocken Madame Mallory och den unge Hassan Haji inleds en komplex rivalitet."


---------------------------------------------------

Den här boken borde förses med en varningstriangel och en varningstext! "Får ej förtäras på tom mage! Kan orsaka ohejdad hunger och förstör vilken diet som helst!".

Jag älskar mat, matlagning och kokböcker och En fransk curry får det att vattnas i mun på mig. Beskrivningarna av dofter och smaker är så verkliga att det enda som hjälper är en raid i skafferiet för att ha nånting att stoppa i mun. Det enda som matchar dessa beskrivningar är miljöbeskrivningarna - jag förflyttas i tur och ordning till Bombay, London, Lumiére och Paris, hör ljudet av indisk Bollywoodmusik och ser framför mig de olika restaurangerna och deras kök.

De böcker jag kan jämföra med är Joanne Harris matserie (Vin, Apelsin, Choklad) som jag bara älskade och i mitt tycke vinner En fransk curry med lätthet.

Personbeskrivningarna är lika träffsäkra som allt annat och jag lär känna huvudpersonerna väldigt väl och speciellt deras passion för mat och matlagning. Hassan, naturbegåvningen i köket, är någon som man gillar från första början. Och trots hennes lite aviga inställning kan man faktiskt inte låta bli att tycka om Madame Mallory heller, faktiskt så får jag en liten förståelse för varför hon reagerar såsom hon gör "För om det var en mänsklig känsla madame Mallory förstod, så var det avund, den skarpa smärtan då man inser att det finns människor i världen som helt enkelt är bättre än vi själva, överträffar oss på något avgörande sätt i allt vi uträttar."

Boken är filmatiserad av Lasse Hallberg och filmen lär dyka upp i Sverige också så småningom och den måste jag helt enkelt se när de kommer.

En fransk curry hamnar direkt på min årets favoriter-lista och jag lär läsa om den igen ganska snart, men aldrig mer på tom mage utan helst med en tallrik god mat framför mig! Det här är matporr av bästa sort! LÄS DEN!

Stort tack Bookmark förlag för rec.exet!





En fransk curry: 100 steg från Bombay till Paris finns att köpa hos t ex

Adlibris
Bokus
CDON











5 kommentarer:

  1. Tack för varningen! Då ska jag se till att äta på den indiska restaurangen innan jag börjar läsa denna :)

    SvaraRadera
  2. Den tittade jag på idag. Omslaget och titeln lockade:). Den får jag skriva upp på listan.

    SvaraRadera
  3. Jag blev inte lika förtjust som du, men visst blir en hungrig av att läsa den? Blev jättesugen på indiskt :) Jag tror jag kommer att gilla filmen bättre. Helen Mirren tror jag nämligen kommer vara perfekt som madame Mallory!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Jag är löjligt svag för matporr och älskar böcker om restauranger, kök och mat. Och självklart sitter jag med jämna mellanrum och suktar mig själv med underbara kokböcker.

      Radera