måndag 11 augusti 2014

Terror

Titel: Terror
Författare: Håkan Östlundh
Format: pocket
Antal sidor: 327
Förlag: Månpocket

"Bara några dagar före midsommar hittas ett ungt par skjutna - närmast avrättade - i en stuga på södra Gotland. Båda är svenskar, men har egyptiskt ursprung. Mycket talar för ett rasistdåd.
Men snart kompliceras fallet. En tredje person har befunnit sig tillsammans med paret i huset. Ett egyptiskt pass finns kvarlämnat på platsen.
Var är mannen nu? Och varför ger han sig inte till känna?
Det blir en tung och krävande utredning för polisen i Visby, inte minst för Fredrik Broman som även har annat att tänka på. Sedan han blivit utslängd hemifrån av sin fru är hans tillvaro minst sagt kaotisk.
Det egyptiska passet visar sig vara början på en märklig och våldsam händelsekedja som snart kommer att skaka hela nationen och få en minister på fall."


--------------------------------------------------------

Terror är tredje delen i Håkan Östlundhs serie om kriminalkommissarie Fredrik Broman och jag gillar den här serien, men...

Den här gången har Östlundh fört in nånting som får mig att tappa läslusten lite, nämligen terrorism. Jag har stött på det här i andra svenska kriminalserier också, dvs att författaren helt plötsligt kastar in lite terrorism, kanske i ett försök att öka spänningen, och tyvärr, jag tappar suget direkt när det händer, för mig försvinner trovärdigheten helt  i samma sekund som detta händer i en svensk kriminalroman.

Det är som om författaren inte riktigt har kunnat bestämma sig för om hen ska skriva en kriminalroman eller en spänningsroman och tyvärr blir ofta resultatet att det varken är det ena eller det andra utan nån sorts lite halvtaskig misch-masch.

Nu visar det ju sig senare i boken att orsaken till brottena i berättelsen inte alls är vad det först såg ut att vara, men jag har vid det laget redan tappat intresset och tycker inte boken är det minsta spännande. Utöver det så dyker det nu upp en del saker som irriterar mig enormt.

Utöver terrorinslaget finns det tyvärr en del annat som också irriterar mig. Tyvärr kan jag inte gå in alltför mycket i dessa irritationsmoment för att inte avslöja alltför mycket av handlingen, men jag kan väl säga så mycket som att en del av dem har att göra med fördomar osv osv.

För mig blev den här tredje boken om Fredrik Boman en besvikelse, tyvärr. Men jag fortsätter att läsa serien och hoppas att jag kommer att gilla del fyra bättre.

Terror finns att köpa hos t ex

Adlibris
Bokus
CDON





Inga kommentarer:

Skicka en kommentar