tisdag 19 augusti 2014

Två gånger är en vana

Titel: Två gånger är en vana
Författare: Denise Rudberg
Format: Inbunden
Antal sidor: 378
Förlag: Norstedts förlag

"Mellandagarnas stillhet har sänkt sig över Stockholm. Staden ligger inbäddad i mörker, och alla vilar ut efter julfirandet. Då sker ett märkligt och brutalt överfall, riktat mot en av delägarna i det välrenommerade investmentbolaget The Chinese Wall. Nyhetstorkan gör brottet extremt hårdbevakat av media.

Torsten Ehns nybildade spaningsenhet tilldelas fallet. Då han, Marianne Jidhoff och Augustin Madrid inleder utredningen växer en skrämmande bild fram av en mycket sluten organisation. Och medan jul övergår i nyår, champagnen flödar och raketerna brinner av sker ytterligare ett brott i skuggan av paljettklänningarna och kristallglasen."


---------------------------------------------------

Två gånger är en vana är andra boken i Rudbergs serie med Marianne Jidhoff i genrén som hon själv kallar för elegant crime.

Och fortfarande är det Augustin Madrid som är min favorit, jag verkar alltid fastna för de lite udda karaktärerna i en bok. Marianne Jidhoff och Torsten Ehn äre lite för "vanliga och "lagom" för att göra något intryck.

Jag har suttit och funderat över det här med elegant crime och letat efter det som gör att författaren kallar sin genré för just det. Jag tycker faktiskt inte att miljöerna skiljer sig speciellt markant från de "vanliga" man hittar i andra svenska deckare, i alla fall inte tillräckligt för att få en alldeles egen genré. Kanske är klasskillnaderna i Sverige alltför utjämnade för att det ska bli alltför markant skillnad på vanlig och elegant?

Boken är lättläst och ger en stunds avkoppling men den är ingenting som gör speciellt stort intryck på mig.

Nu håller jag redan på med tredje boken, Bara tre kan leka så, så får vi se om jag hittar nånting elegantare i den...

Två gånger är en vana finns att köpa hos t ex

Adlibris
Bokus (pocket)
CDON





2 kommentarer:

  1. De här har jag tänkt läsa men det har bara inte blivit så än!

    SvaraRadera
  2. Hittade denna och första delen i bokbytarhyllan på jobbet. De fick följa med hem :)

    SvaraRadera