fredag 5 september 2014

Bokbloggsjerka 5-8 september

Fredag och dags för Annikas Bokbloggsjerka. Den här gången frågar hon

Får böcker dig att somna eller håller de dig vakna i all oändlighet på nätterna?

----------------------


Sova, vad är det? Eftersom jag är sjukpensionär så är jag, som tur är, inte styrd av arbetstider utan kan läsa precis vilken tid på dygnet jag vill. Och nu råkar det också vara så att jag är av naturen nattmänniska, så jag har mest energi och funkar bäst nattetid. Alltså kan jag sitta och läsa både på dagarna och nätterna. Och det är inte bara en gång som min man sett mig sitta och läsa på kvällen när han gått och lagt sig och sen hittat mig fortfarande läsandes i köket på morgonen när han ska iväg till jobbet.

Om det är en bra bok så kan jag läsa i princip dygnet runt för att bli klar med den. Men en tråkig bok och/eller en bok som jag inte tycker om, kan få mig att bli så trött att jag går och lägger mig i "normal" tid...







29 kommentarer:

  1. Jag blir så otroligt sur och grinig om jag inte får sova på nätterna, så det är nog tur att jag inte är nattmänniska ;)

    SvaraRadera
  2. (vaffö har du BÅDE bevisning att jag inte är robot OCH att jag ska bli godkänd...??

    SvaraRadera
  3. Jag fungerar inte om jag läser "dygnet runt":). Jag träffar en terapeut en gång i veckan och gör många KBT övningar. Fungerar nästan alltid:).

    SvaraRadera
    Svar
    1. För mig är det nästan ett måste att kunna läsa vid vilken tid på dygnet som helst.

      Radera
  4. Härligt med mycket lästid, och att inte behöva bli stressad över att man är trött dagen därpå.

    SvaraRadera
  5. Haha, en riktig nattuggla med andra ord ;)

    SvaraRadera
    Svar
    1. Oja, jag börjar piggna till vid 22 och tycker det är skönt att sitta på natten och läsa.

      Radera
  6. Skönt att kunna försjunka i en bra bok så!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Det är jätteskönt att slippa tvånget att gå upp vid en viss tid på morgonen.

      Radera
  7. Jag behöver sova på nätterna, men visst händer det att en bra bok kan hålla mig vaken några extra timmar.

    SvaraRadera
    Svar
    1. De flesta har nog en dygnsrytm som gör att deras sovtid är på natten.

      Radera
  8. Jag behöver mina 6 timmars sömn för att orka arbeta så jag brukar vara duktig på att lägga ifrån mig boken på kvällen!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Där ser man hur arbete inkräktar på fritiden.

      Radera
  9. Det måste vara underbart med så mycket lästid, på semestern vände jag fint på dygnet. Läste på nätterna och sov på dagen.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Jag mår fruktansvärt bra av att ha vänt på dygnet.

      Radera
  10. Undrar om jag kanske skulle göra detsamma i samma situation ;-)

    SvaraRadera
    Svar
    1. Är man nattmänniska så är det nog lätt hänt att det blir så när man har möjlighet.

      Radera
  11. Oj! Du är mer nattläsare än mig, inte illa!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Hahaha, härligt att det finns flera nattugglor!

      Radera
  12. Jag är nog också nattmänniska egentligen, definitivt inte morgonmänniska. Så jag brukar kunna ligga upp och läsa de gånger jag inte ska någonstans dagen därpå :)

    SvaraRadera
  13. Jag är med en nattmänniska, eller i alla fall en kvällsmänniska. Dock måste jag sova om natten, pga min svåra migrän. Men jag gillar att vara uppe rätt sent ändå, jag är student, läser på distans, så har med rätt flexibla tider. Så vissa kvällar släcks inte lampan förrän 1-2.

    SvaraRadera
  14. På semestern fungerar jag med så, men försöker hålla in tyglarna under vardagarna, med blandat resultat, det är väldigt ovanligt att jag lägger mig före midnatt :(

    SvaraRadera
  15. jag har blivit nattmänniska. i yngre år var jag pigg som en lärka på morgonen, men det är slut med det. jag läser gärna om nätterna när det är tyst och mörkt och katten snarkar i fotändan av sängen

    SvaraRadera
  16. Var lika dan när jag var heltidssjukskriven så snart jag var i form att läsa öht. Nu när jag "bara" är halvt sjukpensionär så måste jag passa mig så jag håller någorlunda normala tider.

    SvaraRadera
  17. Normalt blir jag pigg av att läsa, så om jag inte bestämmer mig för en tid jag ska sluta så kan jag hålla på till morgonen. Men nu när jag är sjuk så kan jag somna sittande mitt på dagen mitt i en mening. det känns ovant och skumt...

    SvaraRadera