söndag 28 september 2014

I ditt kvarter händer saker du inte ser

Titel: I ditt kvarter händer saker du inte ser
Författare: Jenny Jacobsson
Format: danskt band
Antal sidor: 249
Förlag: Ariton förlag

"Vad vet du om dina grannar? Är deras liv bättre än ditt? Den lyxiga bilen och den putsade fasaden de visar upp, är det bilden av det perfekta livet?
Viggo är 37 år och nyhetsankare på TV4. Tillsammans med den galet vackra Melissa har de Kevin 5 år. Melissa må vara vacker som en dag, men hon har ett nattsvart temperament. Viggo tampas varje dag med frågan om han ska lämna sin våldsamma fru eller stanna för Kevins skull."

------------------------------------------------


När jag blev tillfrågad om jag kunde tänka mig att läsa den här boken så var det en självklarhet att jag skulle tacka ja. Den handlar ju om ett ämne som det inte kan skrivas för mycket om, våld i relationer. Och ännu viktigare är ju att den handlar om den "bortglömda" delen, dvs kvinnors våld mot män.Det här blev den tredje boken om ämnet jag läser i år men, med tanke på att det hittills i princip aldrig talats ens om ämnet så är tre böcker om samma ändå relativt lite. Tänk bara på hur mycket det finns om mäns våld mot kvinnor!

I ditt kvarter händer saker du inte ser är lättläst även om den behandlar ett tungt ämne. Och trots att det självklart också är mycket mörker i berättelsen så finns där också en strimma hopp, hopp om ett nytt liv för Viggo.

När det gäller karaktärer så är det skarp skillnad mellan  ond och god, och det råder ingen tvivel om vem som är vilken. Melissa är såklart ingen trevlig person, men jag har faktiskt svårt att känna sympati även för Viggo, han känns inte riktigt trovärdig. Tyvärr, en nyhetsankare på TV4 kan bara inte vara så okunnig som Viggo verkar vara under Egyptenbesöket.

I ditt kvarter händer saker du inte ser är en bok om ett svårt ämne skrivet på ett lättläst sätt.

Tack Jenny Jacobsson för rec.exet!

Kika också in på Jenny Jacobssons blogg

I ditt kvarter händer saker du inte ser finns att köpa hos t ex

Adlibris
Bokus








2 kommentarer:

  1. Hej!

    Tack för dina recensioner, jag hittar alltid bra lästips hos dig. Jag har just läst en bok som jag själv tyckte väldigt mycket om och som jag gärna vill tipsa dig om. Den heter "Norrsken" av Frida Skybäck. Jag gillar böcker med kvinnliga huvudkaraktärer och jag tycker även om att stödja unga, svenska författare.

    Tack för en bra blogg!/Monica

    SvaraRadera
    Svar
    1. Jätteroligt att du hittar lästips här! Och tack för tipset om Norrsken!

      Radera