fredag 26 september 2014

Monogrammorden


Titel: Monogrammorden
Författare: Sophie Hannah
Format: Inbunden
Antal sidor: 363
Förlag: Bookmark förlag


"LONDON 1929. Hercule Poirot intar i stillhet sin sedvanliga torsdagsmiddag på Pleasant's Coffee House när en skärrad kvinna stormar in genom dörren. Hon är vettskrämd och påstår att hon snart kommer att bli mördad, men hon ber ändå Poirot att lova att inte leta efter hennes mördare. Hennes död är det enda sättet att skipa rättvisa för det hon gjort.
Senare samma kväll hittas tre gäster mördade i sina sovrum på det eleganta Bloxham Hotel. I vart och ett av offrens munnar finns en manschettknapp. Medan Poirot kämpar med att få ihop delarna i det grymma pusslet förbereder mördaren ett fjärde sovrum på hotellet..."

-----------------------------------------------

För ganska länge sedan hade jag en Agatha Christie-period då jag läste alla böcker av Christie som jag kunde hitta på biblioteket. Min absoluta favoritkaraktär var såklart Hercule Poirot.
Och nu skulle alltså en annan författare ge ut en ny roman med Hercule Poirot. En roman vars utgivning Agatha Christies släktingar ställt sig bakom. Jag kan inte hjälpa det, jag var väldigt tveksam till hur bra det skulle bli. Hur skulle någon annan klara av att ta över Hercule, med alla hans speciella vanor, och göra det bra?

Men Sophie Hannah har klarat det galant! Hon har lyckats fånga Poirots speciella egenheter perfekt och också lyckats fånga stämningen från Agatha Christies böcker så väl att jag är totalimponerad. Intrigen är relativt komplicerad och bitvis svårare att följa än en "äkta" Christie-deckare, men i det stora hela stör det mig inte.
Och jag kan faktiskt tänka mig att Monogrammorden skulle passa perfekt som film. Med David Suchet som Hercule Poirot såklart!

Det finns nästan inget negativt jag har att säga om Monogrammorden förutom en sak. Poirot skulle nog hellre skjutit sig en kula i huvudet än att dua någon, inte heller skulle han ha tillåtit någon annan att dua honom. Nu ska man också komma ihåg att allting antas tilldra sig 1929 i London, dvs under en tidsperiod då man definitivt inte duade varandra(knappt ens familjemedlemmar emellan)och speciellt inte i England där man än i denna dag är mera tillknäppt vid tilltal än i Sverige. Men jag misstänker att här handlar det om en blunder  i översättningen från engelska till svenska och inte någonting som författaren avsett.

Men trots det icke tidsenliga och icke Poirot-enliga duandet så är detta verkligen en härlig bok att läsa, både för den som gillar Agatha Christie och för den som för första gången vill stifta bekantskap med Hercule Poirot.

Tack Bookmark förlag för rec.exet!

Mer om Sophie Hanna på hennes officiella hemsida





Monogrammorden finns att köpa hos t ex

Adlibris
Bokus
CDON









3 kommentarer:

  1. Jag har denna hemma i hyllan och väntar med spänning på att få läsa den.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Jag blev verkligen positivt överraskad över hur bra den var!

      Radera
  2. Så spennende med nye bøker om Hercules Poirot! Fint tips!

    SvaraRadera