onsdag 19 november 2014

Hallonbergen - era lagar, våra regler

Titel: Hallonbergen - era lagar, våra regler
Författare: Tommy Deogan
Format: Danskt band
Antal sidor: 352
Förlag: EA Förlag

"Hannaan, Daniel och Dalil har vuxit upp i förorten Hallonbergen, i samma bostadsområde. De har sina rötter i den kultur och miljö som skapar sina egna spelregler och syn på livet. Förbrödringen och sammanhållningen dem emellan och mot världen utanför betyder mycket. Respekt och heder är viktiga honnörsord. Men vad händer när någon träffar en flicka från världen utanför?

I Hallonbergen - era lagar, våra regler får vi ta del av livet i förorten, med upplopp, bråk och polisingripanden men också en vardag med gemenskap, starka vänskapsband och solidaritet. Familjesammanhållningen är stark och är någon vän från samma område i knipa är inget viktigare än att sträcka ut en hand. Berättelsen börjar vid en kista och ett sista farväl till en nära vän och "bror". Men det är bara inledningen till historien om en annan värld i vårt land.

Hallonbergen - era lagar, våra regler är en roman som handlar om utanförskap, starka känslor och lojalitet. Författaren är själv uppvuxen i Hallonbergen och vet vad han talar om. Han hade kunnat vara en av dem som berättelsen handlar om."


---------------------------------------


En av orsakerna till att jag kände att jag bara måste läsa den här boken är att jag bott och gått i skolan i Sumpan (Sundbyberg) under min tonårstid. Och bodde sen där en andra gång, i vuxen ålder, efter att ha flyttat runt lite, så totalt har jag nog bott ca 15 år i Sumpan.

Och visst blev det nostalgiskt, jag känner ju igen miljöerna och har en massa egna minnen därifrån. Visserligen är den Hallonbergen som det berättas i boken om inte riktigt den plats som jag kommer ihåg men det har ju att göra med att jag är äldre än personerna i boken och Hallonbergen på min tid ännu inte riktigt hunnit bli vad den är i boken. Men redan när jag bodde i Sumpan ansågs Hallonbergen  som ett lite "sämre" bostadsområde, i alla fall sämre än de andra stadsdelarna.

Hanaan, Daniel och Dalil och deras föräldrar är otroligt trovärdiga och verkliga....och t o m Frida är helt OK, men tyvärr blir Fridas föräldrar bara lite för mycket - de känns för toleranta, för vänliga och gemytliga. De är lite för mycket av allt för att de ska kännas som riktiga människor.
Det som jag blev lite besviken på var slutet, de var lite för tillrättalagt och snyftigt för att bli lika trovärdigt som resten av boken.

Jag sträckläste boken och kunde bara inte släppa den ifrån mig förräns jag läst hela. Tidvis glömmer jag faktiskt bort att Hallonbergen - era lagar, våra regler är en roman och inte en biografi, så äkta är berättelsen. Den här boken hamnar direkt bland Årets favoriter!

Vill du också veta mer, titta då in på Tommy Deogans hemsida

Tack EA Förlag för rec.exet!




Hallonbergen - era lagar, våra regler finns att köpa hos t ex

Adlibris
Bokus
CDON
















Inga kommentarer:

Skicka en kommentar