lördag 29 november 2014

Spegelblänk

Titel: Spegelblänk
Författare: Marie-Louise Fritzén
Format: Häftad
Antal sidor: 239
Förlag: Romancedottir


"Emma ser fram emot en spännande sommar med mycket nattsudd, kärlek och krogliv. Synd bara att hennes syster Caroline blivit så tråkig sedan hon gifte sig. De är nästan alltid osams, inte minst om vem som ska ta ansvar för deras egensinniga farmor.
Men när Emma hittar farmoderns gamla dagböcker inser hon att ingenting är som hon trott."


-------------------------------------------



Trots att jag under tidigare år smått undvikit feelgood och liknande så har ganska många böcker ur den genren av någon underlig anledning hittat hem till mig i år. Så nu kan jag känna lite att jag bekantat med den genren också och jag är nog inte riktigt lika avig mot sådana böcker längre som jag var förut. Så när jag blev tillfrågad om jag var intresserad av att läsa Spegelblänk så tackade jag såklart ja på momangen. Feelgood känns ganska bra att ha som mellanläsning då man vill ha nånting lättläst och trevligt.

Spegelblänk är Marie- Louise Frizéns debutroman och den hade faktiskt en mer intressant handling än vad jag hade väntat mig vilket gjorde mig riktigt glad, jag gillar positiva överraskningar. Jag vill inte avslöja mer om det så jag förstör för den som vill läsa boken, men jag kan säga att det började ganska vanligt men utvecklades till något helt annat än vad jag trodde det skulle bli.

Jag tycker också om personerna i boken även om jag inte riktigt lär känna en del av dem. T ex männen i boken känns inte riktigt "av kött och blod" och jag får inte riktigt klart för mig vad det är som Emma fastnar för hos dem. Men jag gillar det faktum att det inte ens Emmas kärleksaffärer blir sådär sockersöta som kärlek ibland har en tendens att bli i feelgoodromaner.Trots att Caroline egentligen inte har så stor plats i handlingen så hade jag nog ändå velat lära känna henne bättre. De som jag lär känna bäst är ju farmor och Emma såklart.

Men allt är inte helt frid och fröjd, det finns också sånt som irriterar och stör lite.
Nu är jag kanske lite petig, men jag stör mig lite på att språket i mitt tycke inte riktigt följer med tidsperiod och person så att säga. Det är naturligt att farmor har ett visst sätt att uttrycka sig och att det sättet är ungefär samma som på 30-40-talet, men jag stör mig på att språket i dialogerna och för t ex Emma inte skiljer sig nämnvärt när handlingen förflyttas till år 2008. Dialogerna känns inte riktigt äkta för att vara år 2008, folk uttryckte sig inte sådär då.

Boken är lättläst och intrigen lätt att följa. Och farmoderns "hemliga liv" var riktigt intressant att följa. Spegelblänk är definitivt den typen av feelgood som fungerar för mig och jag ser fram emot att få läsa fler böcker av Marie-Louise Fritzén.

Mer info om författaren och hennes skrivande finns på Marie-Louise Fritzéns hemsida/blogg

Tack Marie-Louise Fritzén för rec.exet!

Spegelblänk finns att köpa hos t ex

Adlibris (e-bok)
Bokus (e-bok)
CDON (häftad)























Inga kommentarer:

Skicka en kommentar