söndag 14 december 2014

En smakebit på søndag 2014-12-14

Klockan är efter midnatt så det är söndag och söndagar bland bokbloggare betyder En smakebit på søndag som Flukten fra virkeligheten håller. Jag är en nattmänniska och har alltså ännu inte gått och lagt mig så jag passar på att delta innan jag hoppar i säng.

Jag har precis börjat med en ny bok så min smakbit kommer alldeles från början av boken. Smakbiten kommer från sidan 14-15 i Det finns annan frukt än apelsiner av Jeanette Winterson

---------------------------




"Mor gick upp tidigt om söndagarna och tillät ingen att komma in i salongen förrän klockan tio.Det var hennes plats för bön och meditation. Hon bad alltid stående, på grund av sina knän, precis som Bonaparte alltid gav order från sin häst på grund av sin storlek. Jag tror faktiskt att förhållandet min mor åtnjöt med Gud till stor del handlade om ställning. Hon var gammaltestamentlig rakt igenom. Det fromma påsklammet var inget för henne, inte då. Hon stod i främsta ledet, sida vid sida med profeterna, och var väldigt benägen att gå och sura under träden när den passande förödelsen inte uppenbarade sig. Ganska ofta uppenbarade den sig, om det var hennes eller Herrens vilja kan jag inte säga."



16 kommentarer:

  1. Jeanette Winterson har jag ännu inte läst något av, men jag är ganska nyfiken på hennes böcker.

    SvaraRadera
  2. Läste den här för länge sen (gymnasiet?), men har glömt av i stort sett allt, har bara kvar en vag positiv känsla för boken :)

    SvaraRadera
  3. Tack för smakbiten. Jag gillar Winterson och den här har jag läst.

    SvaraRadera
  4. Takk for smakebiten. Har ikke lest noe av Winterson, men virker interessant. Ha en fin adventsøndag!

    SvaraRadera
  5. Tack för smakbiten och hoppas du får en trevlig söndag!

    SvaraRadera
  6. Jeg leste den siste hun har utgitt som på norsk har tittelen "Hvorfor være lykkelig når du kan være normal?" - også den selvbiografisk - tidligere i år. God bok synes jeg, Moren var temmelig spesiell kan man trygt si.

    SvaraRadera
  7. Jag har inte läst något av henne men det kanske jag borde :)

    SvaraRadera
  8. Jeg har tittet litt på bøkene til Jeanette Winterson. Det er flere som frister meg, og enda mer denne etter den flotte smakebiten :-) Ønsker deg en fin adventssøndag!

    SvaraRadera
  9. Winterson har et språk som er så vakkert, både røft og sart- og hun skrev privat skjønnlitteratur lenge før Knausgård :) Jeg digger den dama :) Nyt søndagen :)

    SvaraRadera
  10. Takk for smakebit. En forfatter jeg er litt nysgjerrig på.

    SvaraRadera
  11. Har läst en bok av Winterson och gillade. Den här står i hyllan och väntar. Tack för smakbiten!

    SvaraRadera
  12. den här läste jag för länge sedan och känner nu att det är dags för omläsning. Winterson är en pålitlig författare. tack för påminnelsen!

    SvaraRadera
  13. Tack för smakebiten, hört att hon ska skriva bra.

    SvaraRadera
  14. Jag har läst den här, och har tänkt läsa mer av Jeannette Winterson.

    SvaraRadera