lördag 27 december 2014

Gift med en beduin

Titel: Gift med en beduin
Författare: Marguerite van Geldermalsen
Format: Inbunden
Antal sidor: 350
Förlag: Bokförlaget Bra Böcker

"Var bor ni?" frågade beduinen.
"Varför inte sova hos mig i natt - i min grotta?"
Han verkade entusiastisk och vi var pigga på äventyr.

"Så börjar Marguerite van Geldermalsens berättelse om hur hon, en sjuksköterska från Nya Zeeland, kom att gifta sig med souvenirförsäljaren Mohammad Abdallah Othman, en beduin från dfen uråldriga klippstaden Petra i Jordanien. Året var 1978, och Marguerite var på resa i Mellanöstern med en väninna, när hon mötte den karismatiske Mohammed som övertygade henne om att han var mannen i hennes liv. Hon bosatte sig med honom i en tvåtusenårig grotta uthuggen i en bergssida av röd sandsten, blev bofast sköterska åt den stam som befolkade den historiska platsen, och lärde sig leva som en beduin - laga mat över öppen eld, frakta hem vatten på åsnerygg och dricka sött, starkt te utan mjölk. Hon lärde sig arabiska, konverterade till islam och födde tre barn. Med åren blev hon en lika stor attraktion som beduinerna själva och många turister, däribland författarna David Malouf och Frank McCourt, uppmuntrade henne att berätta sin märkliga historia."


-------------------------------------------


Ännu en gång har jag trillat dit på en "sann historia". Jag vet ju att jag ofta blir irriterad och besviken men ändå hamnar dem i min bokhylla med jämna mellanrum.

Visst är det intressant att få läsa om hur det är att leva bland beduiner men samtidigt retar jag mig oerhört på huvudpersonen/författaren, som överhuvudtaget inte verkar ha haft något intresse av att lära sig nånting av sin mans kultur ens i början. Hon verkar inte ha haft någon kunskap alls ens när hon kom som turist till landet och att hon stannade kvar var snarare för äventyrets skull och ingenting annat. Att hon sedan ändå lärde sig om kulturen och inlemmades i stammen var snarare pga omständigheterna och av nödvändighet än av egen vilja. Och jag får känslan av att hon hela tiden bara ser äktenskapet med Mohammed som ett enda stort äventyr som hon kan avsluta så fort det inte är kul längre. Och det är en sådan inställning som irriterar mig enormt.

Det jag saknar i boken är fotografier för att få en bättre uppfattning om omgivningen, grottorna och människorna. De enda b ilderna är ju omslagets fram- och baksida och för mig räcker det inte riktigt.

Boken är lätt- och snabbläst, men tyvärr ingenting för mig.

Gift med en beduin finns att köpa hos t ex

Adlibris
Bokus








2 kommentarer:

  1. Altså, ingen bok for meg. Å bo i Petra er jo et eventyr i seg selv, men ut fra din beskrivelse ble dette lite interessant. Ha en fin romjul!

    SvaraRadera
  2. En underbar bok , Gift med en Beduin ,människor ,natur ,färger ,dofter
    livsvillkor m,m , hoppas många tar chansen och läser .
    Längtade varje minut att få öppna boken och få följa den vidunderliga
    och fantastiska livresa. Maire

    SvaraRadera