söndag 28 december 2014

Hitlers furier

Titel: Hitlers furier: tyska kvinnor i förintelsens tjänst
Författare: Wendy Lower
Format: Inbunden
Antal sidor: 295
Förlag: Fischer & Co

"De uppgifter som läggs fram i den här boken är så chockerande att de på ett avgörande sätt utmanar den bild som tidigare funnits av kvinnornas roll i Tredje riket. I takt med nazisternas expansion i öst kom så många som uppåt en halv miljon tyska kvinnor att hamna i situationer där de kom i kontakt med, och i vissa fall blev delaktiga i , övergrepp och folkmord.
I Hitlers furier beskrivs hur en moraliskt förlorad generation av unga kvinnor, som fötts in i ett besegrat och fattigt Tyskland, sveptes med i den nationalistiska yra som följde i spåren av det framväxande nazistpartiet. Det blev ett politiskt uppvaknande som slutade i massmord.
För dessa kvinnor - sjuksköterskor, läkare, sekreterare, fruar och älskarinnor - lockade de erövrade områdena i öst med utsikter till karriär, äktenskap och äventyr. Men ingen kunde ana vilka ohyggligheter de skulle komma att bevittna och själva bli delaktiga i.
Med utgångspunkt i tjugo års omfattande studier, med tillgång till sovjetiskt arkivmaterial och ögonvittnesskildringar, presenterar Wendy Lower här övertygande bevis för att många av dessa kvinnor inte bara var byråkratiska skrivbordsslaktare eller stöttande fruar till mördande män. De plundrade och trakasserade judar i Polen, Ukraina och Vitryssland på egen hand. De deltog av fri vilja i mördandet av civila.
I boken skildras för första gången ett antal av dessa kvinnors livsöden och läsaren konfronteras med sanningen att inte bara män hade en aktiv roll i förintelsen, och att detta är något som det hållits tyst om i över sjuttio år."


----------------------------------------


Jag fick tips om den här boken i en FB-grupp om böcker och läsning och la till den i min önskelista eftersom det verkade vara en bok som både jag och min man skulle uppskatta. Och när min man ville ha min önskelista på böcker för att plocka ut några att ge mig som julklapp så var jag absolut säker på att han skulle köpa Hitlers furier och jag hade rätt. Som förväntat så hade han inte kunnat motstå den. Så på ett sätt blev just den här boken en julklapp till oss båda. Och faktiskt också till min bror som redan lagt första tjing på att läsa den efter min man.

Även om jag i förväg visste vad boken handlade om så var jag oförberedd på hur mycket tankar och funderingar den väckte. Trots att jag läst ganska mycket om andra världskriget, förintelsen och naziTyskland har jag faktiskt aldrig reflekterat över kvinnors roll i händelserna.På något sätt har det varit "självklart" att kvinnorna inte hade så stor del i det hela. Kanske är det så att jag alltid uppfattat kvinnor som mjukare och mer empatiska som gör att för mig har Tredje riket till stor del bestått av män och att kvinnorna var mer ofrivilligt indragna pga äktenskap, släktskap osv. Men när man läser Hitlers furier får man lära sig att riktigt så enkelt är det inte, att det fanns kvinnor också som frivilligt gav sig hän åt nazismen. När man läser boken så blir den en riktigt tankeställare och vänder upp och ner på en del uppfattningar man har. Och man inser snabbt att vem som helst, oavsett kön, nog kan delta aktivt i ofattbara händelser om bara förutsättningarna är de "rätta"

Hitlers furier är skrivet på ett ganska torrt språk och man ska nog ha en god läsvana av fackböcker för att inte uppfatta texten som tung och svår, det är mycket siffror, namn och fakta att ta in. Men kan man bara ta sig över den tröskeln så är Hitlers furier definitivt en bok man bör läsa om man är intresserad av andra världskriget och nazismen.

Hitlers furier finns att köpa hos t ex

Adlibris
Bokus
CDON



1 kommentar:

  1. Jag precis läst boken och tyckte den var väldigt bra. Det som chockerade mig mest var nog hur de flesta förövarna när kriget var slut bara återvände till sina liv, som om inget hade hänt.

    SvaraRadera