måndag 1 december 2014

Kärlek i maskinernas tid

Titel: Kärlek i maskinernas tid
Författare: Anna Jakobsson Lund mfl.
Format: Häftad
Antal sidor: 193 sid
Förlag: Affront förlag



"Erotik. Romantik. Svek. Passion. Och androider, rymdresor och virtual reality.

I antologin Kärlek i maskinernas tid utforskar femton författare kärleken - eller bristen på den - i berättelser där vad som helst kan hända."




--------------------------------------



Sci-fi är inte och har nog aldrig varit "min" genre men samtidigt har jag alltid varit nyfiken på vad det är som folk fastnar för i den genren, alltaså har jag lite då och då provat på att läsa lite. Det är samma som jag i år gör med fantasy, testar med lite olika författare osv och hoppas att förr eller senare så dyker det upp en bok som fångar mig och får mig att förstå vad det är som får folk att gilla genren. När det gäller fantasy har jag nyligen upptäckt en typ av böcker som funkar för mig, tyvärr har jag inte haft samma tur med sci-fi, ännu i alla fall.

Tanken bakom att läsa Kärlek i maskinernas tid var att det skulle vara lättare med korta texter än att försöka sig på en hel roman, och jag hade delvis rätt. Ja, jag kommer igenom novellerna, men då blir "felet" att novellen är lite för kort för att jag ska hinna fångas och engagera mig i berättelsen. Men jag har en känsla av att många andra nog säkert kommer att gilla den här boken med 15 kortare berättelser. Den är ju bra på sitt sätt, det är bara jag som har svårt för själva genren.

Och trots att resultatet nu inte riktigt blev som det var tänkt så kommer jag inte att ge upp. Bara det faktum att jag faktiskt lyckades komma igenom boken ger den ett gott betyg, hittills har jag faktiskt gett upp efter bara ett par kapitel när det gäller sci-fi.

Tack Affront förlag för rec.exet!

Kärlek i maskinernas tid finns att köpa hos t ex






Inga kommentarer:

Skicka en kommentar