torsdag 11 december 2014

Livet efter dig

Titel: Livet efter dig
Författare: Jojo Moyes
Format: Pocket
Antal sidor: 398
Förlag: Printz Publishing

"Lou Clark och Will Traynor är så olika som man kan vara. Lou bor hemma och försörjer sina föräldrar med lönen från kaféet där hon jobbar. Hon har inga ambitioner utanför den lilla stad där hon bott i hela sitt liv.
Will var en atletisk A-personlighet, framgångsrik affärsman med toppjobb i London och en ändlös räcka blonda flickvänner. Ända tills en motorcykelolycka tog ifrån honom allt.
När Lou blir arbetslös tar hon jobbet som den totalförlamade Wills sällskapsdam. Hon har ingen aning om hur hon ska hantera den dystre, oförskämde man som hon anställts för att ta hand om. Och Will har bestämt sig - hans liv är trångt och glädjelöst, och han vet exakt hur han ska få slut på alltihop. Lou bestämmer sig i sin tur för att få Will att ändra sig.
Ingen av dem vet att de kommer att förändra varandra för alltid."


-----------------------------------



Det har inte gått att undgå att läsa om Jojo Moyes böcker, de har dykt upp på var och varannan blogg och många tycker väldigt mycket om dem. Så jag var ju bara tvungen att testa själv.

Det intressanta var att jag direkt när jag började läsa kände igen huvudkaraktärerna. Den negativa och pessimistiska och svårt handikappade mannen och den nya assistenten som inte tycker synd om den handikappade och som säger vad hen tycker. Båda karaktärerna  finns också i en bok som jag läste förra året, En oväntad vänskap av Abdel Sellou. Handlingen i de båda böckerna är likartade i början, men sedan är det, som tur är, nästan slut på likheterna. Och slutet på böckerna är helt annorlunda också.

Visst gillar jag Livet efter dig även om jag inte riktigt tycker att den var så fantastisk som många verkar tycka, men det beror nog mycket på att jag läst en liknande bok tidigare och den hade ändå verklighetsbakgrund.

Livet efter dig är en trevlig bok men jag får nog se till att  läsa någon annan bok av Jojo Moyes för att kunna bestämma mig för vad jag tycker om henne som författare.

Livet efter dig finns att köpa hos t ex






1 kommentar: