torsdag 22 januari 2015

Chanslös

Titel: Chanslös
Författare: Gail Carriger
Format: pocket
Antal sidor: 376
Förlag: Månpocket

"Alexia Tarabotti, numera Lady Maccon, triovs i sin nya tillvaro som fru till Conall Maccon, Londonvarulvarnas alfa. Men hennes idylliska tillvaro störs snart då varulvsregementet återvänder från utlandet och slår ner sina tältpinnar på hennes gräsmatta. Samtidigt sveper en farsot in över London, och den påverkar stadens övernaturliga invånare på ett skrämmande sätt.

På order av drottningen fattar Alexia sitt parasoll, går ombord på ett luftskepp och ger sig av mot Skottland, ursinniga varulvar och en märklig egyptisk mumie. Men det verkar som om någon helst ser att hon inte når sin destination och Alexia måste inse att det finns situationer som inte ens en kopp te kan rädda!"

--------------------------------

Chanslös är andra delen i Gail Carrigers serie om den själlösa Alexia Tarabotti. Jag blev ju totalcharmad av första delen, Själlös, och kände att den här serien är jag bara tvungen att fortsätta med. Ett skäl till är att genrén är fantasy som jag äntligen börjat komma överens med och där jag också börjat hitta den typ av fantasy som funkar för mig.
Med tanke på hur mycket jag gillade första boken så var mina förväntningar såklart höga, men det gjorde faktiskt ingenting, jag blev definitivt inte besviken.

Jag gillar Alexia, som ju är en tuff, handlingskraftig kvinna som gör som hon själv vill och tar inga order från någon, inte ens av sin man, varulvsalfan Conall Maccon. Och jag gillar verkligen deras smågnabbande som får mig att småskratta emellanåt. I den här boken dyker det upp en ny karaktär, madam Lefoux, som verkar rolig och jag hoppas verkligen att hon hänger med till nästa bok också.

Nånting annat som jag verkligen gillar med de här böckerna är alla "makalösa manicker" som författaren lyckats fantisera ihop. Det är ju ganska enkelt att komma underfund med vilka nutida apparater dessa motsvarar men det är ändå fascinerande att läsa hu Carriger gjort om dessa för att passa in i den viktorianska eran.

Slutet på boken var riktigt upprörande och det ska bli spännande att se i nästa bok, Hemlös,  hur Alexia tänker lösa situationen.



Chanslös finns att köpa hos t ex

Adlibris
Bokus
CDON






Inga kommentarer:

Skicka en kommentar