söndag 11 januari 2015

En smakebit på søndag 2015-01-11

På lördagseftermiddagen och kvällen fick vi lite snö så nu är det vitt på marken igen och väderleksrapporten lovar mer snö och kyla till söndagen. Så jag tror att jag stannar inne hela dagen och läser istället för att hålla på med nånting mer ansträngande.

Men det viktigaste för dagen först! På söndagarna brukar jag delta i En smakebit på søndag som Flukten fra virkeligheten i vanliga fall håller. Men idag så har Astrid Terese fått hoppa in som vikarie för att hålla den  på sin blogg  Betraktninger istället. Det hela går ut på att man ska ge en smakbit från boken man läser just då.

Jag började på en ny bok på lördagskvällen så  jag tar min smakbit från allra första början av boken, dvs från sid 11 i Lady Almina och verklighetens Downton Abbey av Lady Fiona Carnarvon

"Onsdagen den 26 juni gifte sig miss Almina Victoria Marie Alexandra Wombwell, en bländande vacker nittonåring med en något tvivelaktig härkomst, med George Edward Stanhope Molyneux Herbert, den 5:e earlen av Carnarvon, i St Margarets kyrka, Westminster, London.
Det var en strålande vacker dag, och den tusen år gamla vita stenkyrkan var fylld med bröllopsgäster och en överdådig blomsterprakt. En del av gästerna på brudgummens sida kan möjligen ha tyckt att dekorationerna var lite för pråliga. " 








41 kommentarer:

  1. Jeg tror jeg skal bli inne og lese hele dagen, jeg og :-) Det er ikke snø her, men det blåser skikkelig mye så det er ikke akkurat dagen til å gå ut!
    Ønsker deg en fin søndag!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Det var en perfekt dag att tillbringa framför brasan med en bra bok.

      Radera
  2. Så fin smakebit! Og tusen takk for tipset :)

    SvaraRadera
  3. Här är ingen snö, men det blåser ordentligt. Riktigt innesittar-väder :)

    SvaraRadera
    Svar
    1. Det har verkligen varit en perfekt dag att bara sitta inne och läsa.

      Radera
  4. Fin smakebit. Jeg har sett på TV-serien Downtown Abbey, veldig bra. Men virkeligheten er vel noe annet. Ha en fin søndag!

    SvaraRadera
    Svar
    1. TV-serien är ju inspirerad av boken och serien är nog inte så väldigt långt ifrån verkligheten enl det jag hittills har läst

      Radera
  5. Den här boken verkar intressant!Tack för smakbiten!

    SvaraRadera
  6. Tack för smakbiten och trevlig söndag :)

    SvaraRadera
  7. Berättelsen om Almina gillade jag verkligen. Har läst att det kommer en bok till om hennes efterträdare Lady Catherine i vår, den vill jag gärna läsa. :)

    SvaraRadera
    Svar
    1. Samma här, jag vill också läsa fortsättningen

      Radera
  8. Ingen snö här inte och blåsten har tack och lov avtagit, jag har plockat bort julpyntet så snart ska jag läsa lite.

    SvaraRadera
  9. Takk for smakebit. Downton Abbey er ein tv-favoritt her i huset, og denne boka er sikkert spennande. God fornøyelse :-)

    SvaraRadera
    Svar
    1. Den är riktigt bra tycker jag, i alla fall det jag hittills har läst!

      Radera
  10. Här har det också kommit snö. Tack flr intressant smakbit! :)

    SvaraRadera
  11. Vi hade snöstorm igår, men det mesta är bortsmält idag och har lämnat efter en rejäl halka. Det var inte kul att gå ut med hunden idag!

    Det verkar vara en intressant bok. Tack för smakbiten :)

    SvaraRadera
    Svar
    1. Jag hoppas den här snön ligger kvar nu!

      Radera
  12. Takk for smakebiten. Har lagt merke til boken tidligere. Her har det kommet masse snø i helgen, så her har vi gått på ski og akt :)

    SvaraRadera
  13. Tack för smakbiten. Den här gav jag svärmor i julklapp, kanske dags att kolla vad hon tyckte om den ;-)

    SvaraRadera
  14. Tack för smakbiten! :) Jag gav också svärmor denna i julklapp. Kanske man får låna?

    SvaraRadera
  15. Verkar som en bok jag skulle vilja läsa, så tack för tips o smakbit! Här är redigt mycket tung snö - önskar absolut inte mer, men ljust o fint blev det förstås... ;-)

    SvaraRadera
    Svar
    1. En av fördelarna med snö är ju att det blir så mycket ljusare ute.

      Radera
  16. Høres ut som en spennende bok. Dette kunne jeg nok like. Har ikke sett noe særlig på tv serien siden det blir for mye drama for meg. Men elsker slike bøker fra gamle dager. Ha en fortsatt fin søndag :)

    SvaraRadera
    Svar
    1. Den känns verkligen som en bok som är värd att läsa.

      Radera
  17. Den här är jag sugen på. Tack för smakbiten!

    SvaraRadera
  18. Tack för smakbiten och hoppas du får en fin vecka!

    SvaraRadera