söndag 4 januari 2015

Krokodilen

Titel: Krokodilen
Författare: Herman Lindqvist
Format: Pocket
Antal sidor: 305
Förlag: Pan/Norstedts

"George Salore är ett riktigt svin. Men det vet inte Martin och Maria Lagerfelt när de flyttar till Beirut med sina två barn för att arbeta i hans handelshus. När Martin senare omkommer i en olycka visar Salore sig ytterst beskyddande, tar väl hand om Maria och barnen och gör henne till sin mest betrodda medarbetare. Av en slump får Maria reda på att Salore låtit mörda Martin och inser hur grymt hon och familjen blivit utnyttjad. Med hjälp av barnen sätter hon en raffinerad hämndplan i verket, hon ska inte bara låta Salore dö en kvalfull död utan också krossa hans affärsimperium. Men de har inte räknat med Salores yngre syssling Michel, som är beredd att gå över lik för att hindra Marias planer."


----------------------------------------------




Har man läst Herman Lindqvists böcker med kåserier alt historia så vet man ju att han har ett flyt i sitt skrivande och att han också är observant och har sinne för humor. Att han alltså är en relativt erfaren författare. När jag hittade den här boken var första tanken såklart "Wow! En äventyrsroman av Lindqvist, den måste ju vara bra!"

Tyvärr blev jag rätt så besviken på den här boken. Ja, Lindqvists stil att skriva känns igen och egentligen är det väl det som är problemet för mig. Krokodilen är skriven på samma sätt som Lindqvists historieböcker och det fungerar inte riktigt i en äventyrsroman.

Själva intrigen är det egentligen inget större fel på men jag blir inte engagerad av vare sig karaktärerna eller händelserna. Som läsare är jag inte riktigt involverad i det hela utan det känns som att sitta och titta på en stumfilm och lyssna på en speakerröst.

Besviken blev jag i alla fall, den här var verkligen ingenting för mig. När det gäller Herman Lindqvist så håller jag mig nog hädanefter till hans historiska böcker och kåserier.

Krokodilen finns att köpa hos

Adlibris (ljudbok)
Bokus (MP3-bok)
CDON (ljudbok)













Inga kommentarer:

Skicka en kommentar