onsdag 7 januari 2015

New Yorks gudar

Titel: New Yorks gudar
Författare: Lyndsay Faye
Format: Pocket
Antal sidor: 424
Förlag: Pocketförlaget

"Året är 1845 och staden New York bildar sin första poliskår. Samma år drabbar "den stora svälten" Irland och dessa två händelser kommer tillsammans att förändra New York för alltid.

Irländaren Timothy Wild jobbar som bartender och drömmer om att spara tillräckligt med pengar för att gifta sig. När en eldsvåda förstör stora delar av nedre Manhattan drabbas han hårt. Hemlös, arbetslös och vanställd ser han ingen annan räddning än att tacka ja till sin brors erbjudande om ett jobb inom poliskåren. Timothy hamnar i det ökända sjätte distriktet. En kväll under sin patrullering stöter han på en blodig flicka som berättar om de begravda kropparna norr om 23d Street. Kampen för rättvisa kan komma att kosta honom livet."

---------------------------------------

Jag råkade få syn på den här titeln på en annan blogg och blev såklart nyfiken. Och när jag läste baksidestexten så kändes den som en bok som skulle passa mig.

Redan från första sidan fick jag känslan av att jag kände igen det här någonstans ifrån, men kunde inte komma på var jag hade sett eller läst något liknande. Det tog faktiskt ett antal sidor innan tanken slog ner som en blixt från klar himmel - den påminde mig om Martin Scorseses Gangs of New York. Och efter att ha googlat på filmen insåg jag också varför den  påminde så mycket om filmen - tidsperioden, mitten av 1800-talet, är ungefär densamma i både boken och filmen och New York beskrivet på ungefär samma sätt.

Miljön är inte vacker och det är beskrivet så perfekt att jag riktigt känner stanken och hör klafsandet i lorten på gatorna - äckelfaktorn är såpass hög att det här nog inte är en bok för känsliga och/eller kräsmagade. Människorna är inte heller vackra, varken utanpå eller inuti, och inte ens "hjälten"/huvudpersonen Timothy Wild är alltigenom god utan han  är bara mindre ond än de andra. Det är böcker som den här som jag gillar, där det inte finns så tydliga gränser mellan svar och vitt, ond och god, utan där gränsdragningen är mer svävande och grå.Författaren har läst på ordentligt för det historiska känns verkligen korrekt när det gäller hur det såg ut och hur människorna uppträdde.

Jag gillar New Yorks gudar inte bara för miljö och människoskildringarna men också som en spännande deckare där det inte är alldeles lätt att komma på vad som hänt och vem som har gjort vad.

New Yorks gudar är första delen i en planerad serie om Timothy Wilde och nu måste jag bara köpa nästa del, Tiga är guld,  också så jag får veta mer om New York i mitten av 1800-talet och får följa Timothy Wilds arbete inom polisen.







New Yorks gudar finns att köpa hos t ex

Adlibris
Bokus
CDON

                              







2 kommentarer:

  1. God fortsättning på det nya året!
    Tack för tipset, måste lägga den på min läslista. Såg verkligen intressant ut.

    SvaraRadera