torsdag 1 januari 2015

Själlös

Titel: Själlös
Författare: Gail Carriger
Format: Pocket
Antal sidor: 365
Förlag: Månpocket

"Det viktorianska London som Alexia Tarabotti lever i är inte riktigt detsamma som det som beskrivs i historieböckerna. Här förekommer nämligen både spöken, vampyrer och varulvar som något fullständigt naturligt, som till och med har ett eget förvaltningsorgan för att hantera eventuella brott och överträdelser. Alexia själv är inte heller helt vanlig: hon är inte bara själlös utan dessutom ogift vid den, för tiden, skandalöst höga ålern 25 år. Alexia hamnar dessutom på kant med högt uppsatta personer inom förvaltningen, då hon attackerats av en vampyr som visar sig ha tveksamt ursprung."

---------------------------------------

En av de saker som gjort att jag tidigare nästan undvikit fantasy är att jag har så svårt för vampyrer, varulvar och dylikt och fantasygenrén fullständigt kryllar ju av dessa. Men år 2014 skulle jag försöka bekanta mig mer med genrén och trots att jag faktiskt inte stött på några varulvar eller vampyrer hittills så var det nog dags att ta tjuren vid hornen och ge mig i kast med någonting som innehöll dessa figurer. Jag har varit frestad av Carrigers böcker om Alexia Tarabotti under en längre tid, både pga omslagen men också för att det ska vara steampunk som jag är smått fascinerad av efter att ha sett några filmer och efter att ha sett och hört en steampunkfan berätta i TV. Jag tänkte att jag ju kunde börja med att testa en av böckerna och om vampyrerna och varulvarna visade sig vara för mycket för mig så kunde jag strunta i fortsättningen, så Själlös hamnade på min önskelista inför julen. Och jag fick den!

Detta är alltså första gången jag läser fantasy med både vampyrer och varulvar men här har de en sån naturlig plats i handlingen att jag inte alls störs av förekomsten av dem, snarare tvärtom. Och bådas specifika egenskaper ger extra krydda åt berättelsen. Faktiskt så blir jag rätt så road av många av vampyrers och varulvars egenskaper såsom de beskrivs i den här boken.

Det finns så mycket jag fastnar för i den här boken - Själlös är fullt med humor, romantik och spänning och är definitivt en bok som fångar mig direkt från första sidan. Så nu ångrar jag bittert att jag inte önskade mig de nästa två delarna också så jag bara kunde fortsätta att läsa. Men jag ska nu direkt se till att beställa dem så jag får läsa vidare om Alexia Tarabotti (själlös) och Lord Macoon (varulv) och andra underbara karaktärer i boken.

Så nu har jag hittat ännu en fantasyserie som jag faktiskt gillar och jag kan knappt vänta på att få hem Chanslös och Hemlös så jag kan fortsätta att läsa om Alexia.

Själlös hamnar direkt bland Årets favoriter

Själlös finns att köpa hos t ex






Inga kommentarer:

Skicka en kommentar