fredag 27 februari 2015

Bokbloggsjerka 27 feb - 2 mars

Eftersom jag somnade först på morgonkvisten så blev det sovmorgon för mig idag. Men så fort jag vaknade så var jag tvungen att kolla vad Annika frågar om idag. Och frågan i veckans version av Annikas bokbloggsjerka lyder

Den mest uppenbara frågan borde väl egentligen handla om bokrean, men i stället väljer jag att fråga dig om du har läst en bokserie som du slutade tycka om under resans gång och varför? Om du inte läser serier kan du väl i stället berätta om vilken bok som har haft det perfekta slutet (utan att lämna ut för många detaljer förstås). Naturligtvis finns det ingenting som stoppar dig från att besvara båda frågorna om du vill.



-------------------------

Jag följer sällan serier som är längre än en trilogi eller en kvartett men jag har faktiskt försökt mig på några och vissa har jag lyckats med att fortsätta följa, t ex Mårtensons Homandeckare, medan jag tröttnat fort på andra. 

En av de serier som jag började läsa men tröttnade på  var Gabaldons serie om Claire och Jamie. Just nu är det ju många som läser den och tycker jättemycket om den, men jag tröttnade efter ca 3 delar. Orsaken till att jag tröttnade var till stor del att jag tyckte att serien började gå lite på tomgång ganska snabbt - Jamie och Claire var karaktärer som jag i grund och botten gillade men jag tyckte att det blev lite för mycket av förvecklingar som alltid slutade med att de hamnade i säng "Och så var det bråket avklarat". Och även om jag ibland kan gilla tegelstenar så orkade jag inte heller med att varje del i serien var en rejäl tegelsten.

En annan serie som jag började på men tröttnade ganska fort på är Kjell Erikssons serie om Uppsalapolisen Ann Lindell. Jag började på serien med stora förhoppningar i o m att handlingen tilldrar sig i Uppsala, min nuvarande bostadsort, och det är alltid roligt att läsa när man känner till omgivningarna i boken. Jag lyckades på en loppis lägga vantarna på ett antal av böckerna i serien och nu försöker jag komma igenom de böckerna i förhoppning om att jag ska gilla någon av delarna. Men icke - hittills har inte en enda del fallit mig på läppen. Orsaken till att jag inte gillar den här serien är att jag tycker den är seg, jag får inget riktigt grepp om huvudpersonen och handlingen är inte heller speciellt engagerande. Utöver det finns i vissa av böckerna en del språkliga krumelurer som både får mig att skratta och fnysa. Så kommer jag igenom de delar jag redan har hemma (eller att jag inte ens orkar igenom dem utan lägger dem direkt i "loppislådan") finns inte en chans att jag fortsätter att följa serien.

Det finns såklart fler serier där jag glad i hågen börjat läsa och hunnit med kanske 1-3 delar men sen inte haft lust att läsa fler men de här är de jag kommer på just nu. Jag tycker serier är som bäst när de inte är längre än trilogier eller kvartetter.


19 kommentarer:

  1. Jag håller med om att det är rätt skönt när serierna inte blir för långa :)

    SvaraRadera
  2. Håller med om Jamie och Claire. Efter andra boken blir det lite tradigt. Ser att du läser Hennes ögon blå, gillade verkligen karaktärerna i boken :-)

    SvaraRadera
  3. Det kan bli tröttsamt att alltid hamna i säng :)

    SvaraRadera
  4. Jag orkar sällan börja på nya serier om jag vet att det är väldigt många böcker i den. Vilket kanske är lite komiskt eftersom jag älskar Isfolket som är 47 böcker. Jag kanske gav allt mig serie-läsande till den serien och sen orkade jag inte med andra :)

    SvaraRadera
  5. Serien om Ann Lindell tragglade jag igenom hela, men bara för att jag hade köpt på mig alla delar. Jag har gett bort de böckerna nu...

    SvaraRadera
  6. Jag läser också sällan serier som är längre än en triologi/ kvartett.

    SvaraRadera
  7. Gabaldons böcker är ju hemskt tjocka också...

    SvaraRadera
  8. Ja just det, Kjell Erikssons serie har även jag tröttnat på. Seg var absolut rätta ordet!!

    SvaraRadera
  9. Jag tröttnar ofta på serier.

    SvaraRadera
  10. Jag däremot gillar verkligen serier, läser ju gärna fantasy och dom är ju ofta i fyrtielva delar! En del kan klara av att hålla liv i berättelsen under många delar. Gabaldons böcker har jag än så länge läst två delar av, tror det är lagom med en eller två delar per år av hennes böcker, annars blir det nog lite för mycket =)

    SvaraRadera
  11. Gabaldons böcker tycker jag mycket om, men serien tappar ju lite efter de två första böckerna. Ingen har riktigt kunnat leva upp till dem, och fast Snö och aska var på god väg så har jag blivit lite besviken nu på sluttampen.

    SvaraRadera
  12. Jag försökte mig på en Gabaldon en dag, men när han ger henne smisk för att det är så man gör med kvinnor i hans tid så tappade jag smaken direkt. Tyvärr, minns att den var spännande annars.

    SvaraRadera
  13. Trilogier är helt klart något att föredra framför längre serier, anser jag numera. :)

    SvaraRadera
  14. Ja trilogier är nog klart bäst då hinner man inte tröttna

    SvaraRadera
  15. Jag läste Kjell Erikssons serie för ett antal år sedan. Jag är från Uppsala och gillade dem då. Men jag tror faktiskt inte jag skulle gillat dem om jag försökte nu, min smak och mina krav har ändrats...

    SvaraRadera
  16. Tycker det kan ta emot att börja på riktigt långa serier, men om man gör det och tycker att böckerna är bra (Women of the Otherworld - tittar på er) så är det alldeles ljuvligt :)

    SvaraRadera
  17. Du har rätt i att en trilogi är ganska lagom lång när det gäller serier. För flera, flera år sedan läste jag en bok av Kjell Eriksson och jag var inte direkt imponerad... Trevlig helg!

    SvaraRadera
  18. Tror du har helt rätt: det går nån sorts gräns vid tre. Fast för barnböcker gäller det nog inte.

    SvaraRadera
  19. Haha, det var ju roligt att vi var så tvärtom när det gäller Homan. Jag fick någon sådan där antipati när han träffar någon och så ska hon såklart se ut som Angelina Jolie. Då började det bli lite gubbsjuka för mig. Annars har jag alltid gillat dem fram till dess. Annars gillar jag serier, OM de orkar hålla uppe kvaliteten, men det är alltid jobbigt att komma fram till sista boken och så har inte nästa kommit ännu.

    SvaraRadera