torsdag 12 februari 2015

Delhis vackraste händer - #Hyllvärmare2015

Titel: Delhis vackraste händer
Författare: Mikael Bergstrand
Format: Pocket
Antal sidor: 377
Förlag: Norstedts förlag
Hyllvärmare

"När Göran Borg inte surfar på en blogg för fotbollsnördar tänker han på sin exfru Mia. Karriären har gått i stå, hårfästet klättrar målmedvetet uppåt och byxlinningen spänner över magen. Sina vuxna barn träffar han bara sporadiskt och nu lär det dröja ett tag till, eftersom de ska på semester till Thailand med sin mamma och hennes nye, välbärgade man.

När ett tröstlöst vinterregn vräker ner över Malmö och Göran Borg är på väg till det enahanda jobbet på informationsföretaget undrar han om livet kan bli så mycket tristare.

Det kan det. Han kan till exempel få sparken, luras iväg på en charterresa till Indien, drabbas av galopperande turistdiarré och lämnas ensam att dö på ett sjabbigt hotellrum i Jaipur.

Men så knackar det på dörren och in stiger Yogendra Singh Thakur, Yogi kallad. En indisk textilexportör i sina allra bästa och mest underbara år, om han får säga det själv. Yogi tar med Göran på en yttre och inre resa till Indiens myllrande huvudstad New Delhi"

--------------------------------

Jag har alltid varit fascinerad av Indien, både kulturen och människorna, och själva titeln och omslaget på Delhis vackraste händer är ju också lockande. Utöver det så har jag både hört och läst mycket positivt om den här boken. Så när jag hittade den på loppis för 5,- så slog jag till direkt för den kändes på något sätt som en bok för mig.

Delhis vackraste händer påminner till en del om Shantaram, som jag tyckte mycket om. T ex är Prabu i Shantaram och Yogi i Delhis vackraste händer väldigt lika, de har båda ett alldeles eget sätt att se på världen. Delhis vackraste händer är fylld med kulturkrockar, hemvävd, indisk livsfilosofi och en hel del smått excentriska människor. Beskrivningarna av ett myllrande Indien, med alla kontraster, dofter och ljud, gör att jag faktiskt blir riktigt sugen på att besöka landet.

Överhuvudtaget är det här en trevlig bok med hög mysfaktor som man läser med ett leende på läpparna. En lättläst okomplicerad feelgood som man blir på gott humör av.

Och eftersom boken slutar som den gör så måste jag nu skaffa uppföljaren, Dimma över Darjeeling, också. Som tur är så ingår den i reautbudet på årets bokrea. 

Delhis vackraste händer finns att köpa hos t ex










1 kommentar:

  1. Läste också boken med ett leende på läpparna för ett par år sedan. Dimma över Darjeeling lyssnade jag på medans jag låg i solstolen i Thailand, därifrån jag kom hem idag. :)

    SvaraRadera