fredag 6 februari 2015

Snöjungfrun - #Hyllvärmare2015

Titel: Snöjungfrun
Författare: Leena Lehtolainen
Format: Inbunden
Antal sidor: 364
Förlag: Albert Bonniers förlag
Hyllvärmare

"Ingen man släpps innanför porten till Rosberga gård, som är en fristad för kvinnor. Snötyngd och tyst brer skogen ut sig runtomkring. Under en gran skymtar en kvinnas kropp. Gårdens ägare, Elina Rosberg, är död.
Maria Kallio vid Esbopolisen får hand om vad som snart betecknas som ett mordfall. Strax före Elinas död hade Maria själv besökt gården för att ala om kvinnligt självförsvar. Det var ett laddat möte med upprörda känslor. Flera av de närvarande tycktes mer eller mindre bo på Rosberga. Vad för slags relation hade de egentligen till Elina?
Marias kollegor tycker att hon är särskilt lämpad att leda utredningen. Hon är ju kvinna. Samtidigt befinner hon sig i en förvirrande livssituation, hon misstänker att hon är med barn. Ingenting är riktigt planerat och hon känner hur livet drar i väg med henne. Nu är hon mitt uppw i en komlicerad mordutredning som tvingar henne att konfronteras med frågor om sexualitet och moderskap, om fysiskt och psykiskt våld. Hon värjer sig men bli allt mer personligt involverad. Så inträffar ytterligare ett mord, brutalt, sinnessjukt."

--------------------------------------------
Den här boken har väntat i bokhyllan ett bra tag och jag har faktiskt varit sugen flera gånger på att börja läsa den men inte riktigt hunnit med. Men i o m Fantastiska berättelsers Hyllvärmartävling tog jag tillfället i akt. Jag var osäker på om jag hade läst något tidigare av den här författaren, men jag tror faktiskt inte jag har det.

Det är alltid trevligt med en kvinnlig huvudperson i en kriminalroman och till råga på allt är Maria Kallio en väldigt sympatisk person. Hennes funderingar, tvivel och reaktioner är oerhört vardagsnära och nånting som man faktiskt kan relatera till.

Självklart läser jag nog den här boken lite annorlunda med tanke på jag själv är från Finland och för att jag känner till en del av platserna som nämns i boken. Men faktiskt fanns det en del ortsnamn t ex som jag var tvungen att googla på för att komma underfund med var de låg och vad det var för orter.
Leena Lehtolainen är träffsäker med sina beskrivningar av den finska mannen och den finska folksjälen och jag kommer på mig själv med att flina lite åt vissa saker. Intressant är också att hon tar upp laestadianerna som nog ganska få i t ex södra och mellersta Sverige ens vet om att de finns.

Snöjungfrun är, i mina ögon, lite av en mysdeckare. Även om det förekommer ett par mord och lite våld så är den inte speciellt actionfylld eller annars brutal. Tempot är relativt lugnt, men precis lagom för att man ska vilja i lugn och ro läsa vidare för att få veta vem som är den skyldiga.

Jag gillade den här boken och kommer nog försöka få tag på fler av Lehtolainens böcker, de passar bra när man vill ha en lite lagom kriminalroman att mysa med.

Snöjungfrun finns att köpa hos t ex












Inga kommentarer:

Skicka en kommentar