söndag 29 mars 2015

Flickorna i Villette

Titel: Flickorna i Villette
Författare: Ingrid Hedström
Format: Pocket
Antal sidor: 365
Förlag: Alfabeta förlag
Hyllvärmare

"Tre tonårsflickor hittas mördade samma dag som Villette firar sin stora årliga festdag. Tragedin är en mardröm för de lokala politikerna som satsar på att göra Villette till europeisk kulturhuvudstad och därför har fyllt staden med inbjudna journalister. De styrande drar dock en suck av lättnad när undersökningsdomaren Martine Poirot snabbt hittar en misstänkt, en ung man från trakten.
Men snart finner Martine spår som pekar åt ett annat håll: runt om i Europa har unga kvinnor dött på liknande sätt. Hennes jakt på den eventuella seriemördaren blir också en kamp mot dolda krafter som vill tvinga bort henne från utredningen. Trots det motstånd hon möter närmar hon sig sakta sanningen bakom morden, en sanning som kan komma att kosta henne livet..."

----------------------------------

Flickorna i Villette är andra delen i Hedströms serie om undersökningsdomare Martine Poirot. En av de orsakerna som gjorde att jag köpte första delen, Lärarinnan i Villette, var att jag tyckte det var så ovanligt att en deckare utspelade sig i Belgien. Och eftersom jag tyckte den boken var en riktigt trevlig mysdeckare så ville jag fortsätta att läsa serien.

Jag är väl lite kluven när det gäller deckare, vissa gånger är det brutala, blodiga seriemördare som gäller, andra är det sådana här mysdeckare utan några större våldsinslag som känns bäst.För visst handlar även de här böckerna om mord men utan att frossa i våldsamma detaljer. De två böckerna jag hittills läst kan nog mer klassas som trevliga pusseldeckare som för mig är perfekta att ligga och läsa i sängen.

En annan orsak till att jag fastnat lite för den här serien är att jag tycker om både Martine Poirot och den fiktiva staden Villette och en av förutsättningarna för att jag ska tycka om en serie är att det finns någon karaktär som jag tycker är sympatisk och Martine är precis det. Hon jobbar hårt med att lösa brotten och får egentligen ingenting gratis. Någonting annat som är positivt, och som jag nog tjatar om i tid och otid, är att Hedström inte har en huvudperson som har någon typ av missbruksproblem, för den typen av deckare är jag döless på.

Flickorna i Villette var kanske lite förutsägbar men det gör faktiskt ingenting, jag gillade boken ändå och tyckte det var riktigt mysigt att få följa med till Villette igen.

Jag hade redan del fyra, Blodröd måne över Villette, i bokhyllan och köpte del tre på bokrean så snart är det dags att sätta igång med tredje delen, Under jorden i Villette.


Min recension av del 1

Lärarinnan i Villette


Flickorna i Villette finns att köpa hos t ex





Inga kommentarer:

Skicka en kommentar