måndag 16 mars 2015

Helgonet

Titel: Helgonet (The Original Sinners, del 5: De vita åren del 1)
Författare: Tiffany Reisz
Format: Danskt band
Antal sidor: 412
Förlag: Harlequin förlag

"Innan hon blev Manhattans mest berömda dominatrix var Nora Sutherlin en helt vanlig tjej som hette Eleanor...

Upprorisk som hon är har grönögda Eleanor aldrig stött på en regel hon inte vill bryta mot. Hon är trött på sin mammas kyrkliga fanatism och de begränsningar som den katolska skolan sätter upp. Därför bestämmer hon sig för att aldrig mer gå i kyrkan. Men första skymten av den stilige och tilldragande fader Marcus Stearns och hans lustframkallande italienska motorcykel är en uppenbarelse. Han blir Søren för henne, bara för henne. Eleanor är förlorad - trots att till och med hon inser att kärlek med en präst måste vara fel.

Men när ett fatalt misstag är på väg att förstöra allt för Eleanor, är det Søren som griper in och räddar henne. Hon svär på att betala tillbaka genom att lyda honom vad det än gäller, och en helt ny värld öppnar sig när han avslöjar sina djupaste hemligheter. Hemligheter som förändrar allt.

Fara kan hanteras och smärta är välkommen. Allting ska precis börja"

------------------------------------

Helgonet är del 5 i Tiffany Reisz erotiska serie The Original Sinners och del ett av delen De vita åren. Det är lite förvirrande och jag blev också förvirrad tills jag läste hur det hela hänger ihop: The Original Sinners skulle från början bara vara en trilogi, men Reisz kunde inte släppa karaktärerna Nora, Søren och Kingsley så hon skrev en fjärde del också och så fick delarna 1-4 heta De röda åren. Sedan fortsatte hon att skriva om det som hände före De röda åren och delarna5-8 fick då heta De vita åren. Krångligt?

Helgonet berättar om  hur det hela började för Nora med Søren och Kingsley och återigen slås jag av att det i de här böckerna är själva berättelsen om de tre huvudkaraktärerna som är det viktiga och berättandet går inte ut på att få in sexscener på lämpliga ställen. Visst finns det sexscener, men de finns med som en naturlig del i berättelsen, inte nånting som slängts in bara för att genrén är erotik.

I Helgonet får man lära känna Nora ännu bättre och jag tycker ännu mer om henne nu än tidigare. En del har fått sin förklaring nu och på ett sätt börjar jag t o m  förstå Sørens agerande när det gäller Nora.

Men jag önskar faktiskt att författaren inte hade börjat skriva med siktet inställt på bara en trilogi utan hade planerat in en längre serie redan från början. Jag hade gärna läst berättelsen om Nora,Søren och Kingsley lite mer kronologiskt även om det fungerar så här också.  Jag tyckte delarna 1-3 (Sirenen, Ängeln, Prinsen) var bra, sen kom Härskarinnan, som kändes lite framtvingat och som en transportsträcka. Nu med Helgonet är serien på spåret igen och jag ser fram emot nästa del! Helgonet var riktigt bra!




Mina recensioner av delarna 1-4

Sirenen
Ängeln
Prinsen
Härskarinnan

Vill du veta mer om författaren och hennes böcker så kan du få mer info på Tiffany Reisz hemsida

Tack till Harlequin förlag för rec.exet!

Helgonet finns att köpa hos t ex

Adlibris
Bokus
CDON
Harlequin




1 kommentar:

  1. Tack!
    Jag blev så förvirrad nu när jag såg att det kommit ännu en bok, måste ju köpas då man slukat de andra fyra ;)

    SvaraRadera