tisdag 10 mars 2015

Smartast i världen: IQ-sällskapen från insidan

Titel: Smartast i världen: IQ-sällskapen från insidan
Författare: Linda Leopold
Format: Pocket
Antal sidor: 272
Förlag: Pocketförlaget

"Allt börjar med att Linda Leopold vill bli smartare. Efter att ha klarat Mensas inträdestest blir hon del av en brokig skara (lastbilschaufförer, matematiker, flöjtister) som löser rebusar och diskuterar livets stora frågor. Men Mensa är bara början. Där ovanför hägrar en rad sällskap med allt snävare antagningskrav. I Smartast i världen tar journalisten Linda Leopold med läsaren på en spännande resa in i IQ-sällskapens hemliga värld. Hon åker till Thessaloniki, Dubrovnik, New York och Harvard, skildrar IQ-testningens historia och kontroverser, pratar med intelligensforskare och möter människorna bakom de allra högsta IQ-talen. Och hon ställer frågan: Hur blir man egentligen smartast i världen?"

----------------------------------


Den här boken var jag bara tvungen att köpa när den nu fanns på bokrean eftersom ämnet, intelligens och IQ-tester, ju är så intressant.

IQ-tester är nånting som jag alltid undrat över om, och hur, de egentligen fungerar. Jag har själv blivit testad ett antal gånger (första gången på 70-talet som en del i en nationell studie, vid senare tillfällen t exnär jag sökt nytt jobb) och jag har varje gång blivit full i skratt när jag hört resultatet - hur någon skulle kunna säga ett exakt mått min intelligens baserat på att jag lyckats klura ut hur nästa figur i en serie teckningar ska se ut, är mig en gåta egentligen. Som det står i boken så handlar det om att se samband och det är väl OK, men vad den förmågan egentligen har med min intelligens att göra är jag väl lite mer tveksam till. Numera finns ju också EQ, dvs emotionell intelligens och då kan man fråga sig hur IQ och EQ står sig mot varandra - vilket är viktigast?

Det finns en sak till som jag undrar. Vad spelar det för roll egentligen vad ett IQ-test visar? Vad är det för nytta med IQ-tester, om det nu ens finns det? En av genierna i boken säger faktiskt något väldigt tänkvärt. Att det spelar ingen roll vilken IQ man har, det som spelar någon roll är vad man använder sin intelligens till.
Att läsa om intelligens, olika sätt att mäta det osv osv är alltid lika intressant, men som sagt, frågan är ju ifall det finns någon nytta överhuvudtaget med intelligenstest och/eller att mäta intelligens.

Att sen få lite inblick i de olika organisationer som finns för de IQ-höga individerna (t ex Mensa) var också intressant, jag hade faktiskt ingen aning om att det fanns så många. Vad de sen pysslar med i de här organisationerna var lite överraskande och faktiskt så blev jag lite besvfiken - jag hade väntat mig att medlemmarna skulle gjort nånting som faktiskt krävde att de använde sin intelligens (vill inte komma med en spoiler och berätta vad de gör på sina möten).

En intressant bok är det i vilket fall som helst, speciellt om man är intresserad av och kanske t o m gjort några IQ-tester. Men jag skulle ha velat ha ännu lite mer om själva IQ-sällskapen än vad som stod i boken och kanske lite mer om de "vanliga" medlemmarna i organisationerna, inte bara om genierna

Är du intresserad av IQ-tester så kan man göra ett provtest på Mensas hemsida.

Smartast i världen finns att köpa hos t ex

Adlibris
Bokus
CDON









Inga kommentarer:

Skicka en kommentar