tisdag 24 mars 2015

Viskningarnas borg

Titel: Viskningarnas borg
Författare: Carole Martinez
Format: Inbunden
Antal sidor: 197
Förlag: Norstedts förlag

"År 1187. Den unga Esclarmonde förs blott femton år gammal i bröllopsskrud till kyrkan för att giftas bort. Men hon vägrar att foga sig i sitt öde, svarar nej på frågan om hon vill äkta Lothar och inför det förskräckta brudföljet skär hon av sig ena örat samtidigt som hon med hög röst förklarar att hon hädanefter vill tjäna Gud.

Skandalen är ett faktum. Esclaramonde låter sig muras in i en liten cell intill borgens kapell, med bara en liten fönsterglugg som öppning mot omvärlden. Vad ingen vet är att Esclaramonde inte är ensam i sin cell. Inuti henne växer ett barn som hon förr eller senare måste bestämma sig för att behålla, göra sig av med eller lämna bort."

-------------------------------------------

Jag köpte Martinez debutbok Det broderade hjärtat på bokrean 2013 och bara älskade den! Så när nu Viskningarnas borg dök upp på bokrean i år så kände jag att jag måste ha den också.

Det jag tyckte om med Det broderade hjärtat var blandningen av realism och magi som påminner om stilen som förekommer i t ex Latinamerika och nu hoppades jag såklart att Martinez fortsatt på samma sätt i den här boken. Tyvärr hade hon inte det. Viskningarnas borg påminner mer om gamla riddarsagor och/eller helgonberättelser och är alltså skriven i en helt annan stil än förra boken.
Boken i sig är inte speciellt tjock, bara 199 sid, ändå tycker jag den var förvånansvärt seg och tungläst.

Viskningarnas borg var inte alls i min smak och jag hoppas att Carole Martinez nästa bok är mer i stil med Det broderade hjärtat.

Viskningarnas borg finns att köpa hos t ex

Adlibris
Bokus
CDON





Inga kommentarer:

Skicka en kommentar