lördag 4 april 2015

Fallet Collini

Titel: Fallet Collini
Författare: Ferdinand von Schirach
Format: Inbunden
Antal sidor: 149
Förlag: Albert Bonniers förlag

"Fabrizio Collini har levt ett klanderfritt liv. Han har arbetat på samma företag ända fram till pensionen, bott i samma lägenhet och varje semester rest tillbaka till släktingar i Italien. Men den 23 maj 2001 gör han plötsligt något oväntat: han tar sig till Berlin, knackar på dörren till en hotellsvit, stiger in och skjuter företagsledaren Hans Meyer med fyra skott. Därefter ber han hotellpersonalen ringa polisen.
Caspar Leinen har bara varit advokat i fyrtiotvå dagar när han av en slump blir Collinis försvarare. Hans uppgift tycks hopplös: Collini har frivilligt anmält sig och erkänt mordet. Det enda han vägrar avslöja är motivet. Ännu svårare blir det för Caspar Leinen då det visar sig att han själv berörs av det som hänt."

-----------------------------------

Så fort jag fick den här boken i min hand på årets bokrea så visste jag att jag bara måste ha den. Enligt baksidestexten handlar det om ett riktigt mysterium och det som då väcker mitt intresse är att boken bara är på 149 sidor. 

Hur ska författaren klara av att avslöja hela händelseförloppet på bara 149 sidor? Ferdinand von Schirach klarar det alldeles utmärkt! Han skriver enkelt, rakt och utan onödiga krusiduller. Det jag gillar mest är faktiskt att  han litar på att läsaren är intelligent nog att fylla i "luckorna" alldeles själv. Jag är i vanliga fall inte en vän av den avskalade stilen men här fungerar den väldigt bra, von Schirach klarar av att berätta en förvånansvärt komplex och känslomässig historia på väldigt få sidor.

Von Schirach är yrkesverksam som advokat och det märks tydligt på beskrivningarna av rättegångsförfarandet och advokaters yrkesutövande, som verkligen känns äkta. Samma gäller avsnittet där bakgrunden till viss lagstiftning förklaras - allt är förklarat korrekt men så enkelt att t o m en lekman förstår och kan ta ställning

Efter att ha läst boken sitter jag ett bra tag och funderar kring det här med etik och moral och vad som är rätt/fel och vad som väger tyngst i ett dilemma mellan vad som är rätt enligt lagen och vad som är moraliskt rätt.

Ferdinand von Schirach har tidigare gett ut två novellsamlingar som i Sverige getts ut i samma bok Brott/Skuld och jag måste medge att jag, trots att jag och noveller inte riktigt går ihop i vanliga fall, är riktigt sugen på att läsa den. 

Fallet Collini finns att köpa hos t ex





1 kommentar:

  1. Det här var kul! Vi skrev om samma bok idag. Fast jag ägnar mig mest åt att förklara att novellerna är bättre, även om romanen inte är dålig.
    http://syrlig.se/fallet-collini-och-von-schirachs-noveller/

    SvaraRadera