lördag 11 april 2015

Svarthuset

Titel: Svarthuset
Författare: Peter May
Format: Inbunden
Antal sidor: 363
Förlag: Modernista

"På Isle of Lewis, en liten ö i de Yttre Hebriderna, har människorna sedan urminnes tider fört en ojämn kamp mot elementens raseri; den outtröttliga vinden, det piskande regnet, havets skummande vrede. Det är en hård värld där tron på en allsmäktig Gud kommit att bli den enda ledstången genom tillvarons många prövningar.
När ön skakas av ett brutalt mord skickas kriminalkommissarie Fin Macleod till platsen för att undersöka om brottet möjligen kan ha koppling till ett liknande mordfall i Edinburgh. För Fin, som själv är född och uppvuxen på ön, innebär utredningen en resa tillbaka till ett förflutet som han under arton års tid gjort allt för att lägga bakom sig.
Han ställs nu återigen öga mot öga med skoltidens vänner och plågoandar - och med Marsaili MacDonald, hans första stora kärlek. Åren har gått, men Fin tvingas motvilligt inse att barndomens sår är allt annat än läkta, och att ön inte tänker släppa honom ur sitt grepp en andra gång..."

-----------------------------------

Jag blev nyfiken när jag såg många positiva recensioner om Svarthuset på flera bloggar och trots att jag vet att det då finns risk för att jag blir besviken pga för högt ställda förväntningar, så kunde jag bara inte låta bli att köpa den på rean. Jag är också väldigt svag för böcker där handlingen utspelar sig i karga miljöer och människorna är formade efter den levnadsmiljön. Att jag tidigare gillat t ex Ann Cleeves Shetlandstrilogi är alltså inte speciellt förvånande. Och för en gångs skull var inte mina förväntningar så högt ställda att jag blev besviken på boken när jag läste den utan jag får snällt ansluta mig till hyllningskören när det gäller Svarthuset.


I vanliga fall brukar jag vilja att tonvikten i boken läggs på brottet och uppklarandet av det, men i Svarthuset är det miljön och karaktärerna som känns som det viktiga och det som gör den så speciell.

När det gäller miljön blev jag så intresserad av titeln Svarthuset och naturbeskrivningarna i boken att jag var tvungen att googla fram bilder så att jag fick se hur husen och naturen ser ut. Och det är inte utan att man faktiskt blir ganska sugen på att besöka Yttre Hebriderna.

Jag gillar personbeskrivningarna i boken och det känns som att man är där bland de fåordiga öborna som befolkar de här öarna. Och jag är glad över att huvudpersonen kriminalkommissarie Fin Macleod är så "vanlig" som han är. Det är ju just därför han känns så verklig och trovärdig.

Upplösningen blev jag lite besviken på, jag hade väntat mig någonting lite mer komplicerat. Men det är en "besvikelse" med modifikation eftersom jag annars tycker väldigt mycket om den här boken. Och nu får jag bråttom att också skaffa mig nästa del, Lewismannen, för den här serien tänker jag följa!

Läs ett smakprov ur boken här

Vill du veta mer om författaren och hans böcker, titta då in på Peter Mays hemsida




Svarthuset finns att köpa hos t ex

Inbunden: Adlibris/Bokus/CDON
Pocket: Adlibris/Bokus/CDON
E-bok: Adlibris/Bokus/CDON




6 kommentarer:

  1. Jag påbörjade Svarthuset för ett tag sen efter att ha hört så mycket bra om den. Men tyvärr var det helt fel tidpunkt för mig att läsa den just då men jag kommer absolut att försöka läsa den i gen snart.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Det är ju viktigt att man är i rätt sinnesstämning när man börjar läsa en bok.

      Radera
  2. Har också bara läst positiva omdömen om Svarthuset och fick den rekommenderad i en bokhandel i somras (innan jag läst om den på nätet). Men nej, den funkade inte alls för mig, jag tyckte den var genuint tråkig och jag läste bara första tredjedelen. Fascinerade så olika man kan tycka ;).

    SvaraRadera
    Svar
    1. Men det är väl tur att alla tycker olika - annars skulle det nog inte bli så många olika böcker skrivna.

      Radera
  3. Vad kul att du också gillade :) Och jag känner nästan ett behov av att åka till Yttre Hebriderna,,,

    SvaraRadera