fredag 15 maj 2015

Leon

Titel: Leon
Författare: Mons Kallentoft & Markus Lutteman
Format: Inbunden
Antal sidor: 366
Förlag: Bookmark förlag

"Filmen visar en skräckslagen pojke, fängslad i en bur i ett okänt bergrum. Som en mörk, lejonlik skugga rör sig kidnapparen i bakgrunden, under en klocka som obönhörligen räknar ner.

När kriminalinspektör Zack Herry ser den direktsända filmen förstår han vilket fruktansvärt öde som väntar pojken om de inte hittar honom i tid. Men samtidigt håller Zack på att förlora kampen mot sitt missbruk, och banden till hans vän och kollega Deniz slits sönder.

I ett mörkt och kallt Stockholm följer en skoningslös lek - en lek där Zack aldrig har varit närmare döden."

----------------------

Leon är del två i Kallentofts/Luttemans Herkulesserie om kriminalinspektör Zack Herry vid Särskilda enheten. Den här serien hamnar i kategorin "hårdkokta deckare" men jämfört med gamla tiders hårdkokta deckare är Herkulesseriens böcker lite mer av allt. Författarna utforskar mörkret både inuti och utanför människorna och visar upp en brutal, hård och våldsam verklighet.

Miljön är dyster - den visar den allra tråkigaste sidan av Stockholm och Sverige där vädret alltid är uselt, byggnaderna dystra och lokalerna kalla och kala. Det vackra, ljusa Stockholm lyser verkligen med sin frånvaro.

När det gäller karaktärerna är det lite likadant, där finns ett inre mörker hos de flesta som gör det nästan omöjligt att sympatisera med någon av personerna. Som jag också skrev i recensionen av Zack så handlar det här inte om de goda och de onda mot varandra utan karaktärerna är bara mer eller mindre dåliga, dvs det är bara gradskillnader rätt igenom. För Zack, som ju redan i förra boken var i nerförsbacke,  accelererar farten mot botten och det är svårt att se någon ljusning för honom. Och att Deniz att börja släppa greppet och förlora hoppet om honom bådar inte gott åt framtiden.

Leon är spännande och actionfylld ända från första sidan och berättelsen är minst lika våldsam och brutal som den var i Zack. Och jag är fast ända från första sidan och kan inte sluta läsa förräns jag läst det allra sista ordet på sista sidan. Den här serien är verkligen nånting för den som gillar action och spänning!

Tack Bookmark förlag för rec.exet!

Min recension av Zack




Mer info om författarna och deras böcker finns på deras officiella hemsidor

Mons Kallentoft

Markus Lutteman

Leon finns att köpa hos t ex

Adlibris Inbunden/E-bok
Bokus Inbunden/E-bok
CDON Inbunden











4 kommentarer:

  1. Låter bra, jag var inte överförtjust i första dock.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Jag tyckte också om Zack och Leon är minst lika mörk och våldsam som den.

      Radera
  2. Jag gillade ju Zack och jag hoppas att den här boken dyker upp hos mig snart :)

    SvaraRadera
    Svar
    1. Jag gillar båda! Håller tummarna för att du får den snart!

      Radera