lördag 30 maj 2015

Snöleoparden

Titel: Snöleoparden
Författare: Mikael Köhler Larsson
Format: Inbunden
Antal sidor: 350
Förlag: Litet förlag

"Försommar Norrtälje 1974. Vid en ensligt belägen sommarstuga hörs tre skott. En pojke springer för livet och gömmer sig under en gran.
Franska Rivieran, trettionio år senare. En lyxjakt exploderar några hundra meter från stranden i Cannes bara dagar innan den berömda Filmfestivalen ska invigas och den lokala polisstyrkan står helt handfallna.
Jacques Bellion, kommissarien från Paris som precis återinsatts i tjänst efter fem långa års frånvaro, misstänker tidigt att det handlar om mer än en sprängd båt och anar ett samband med den stundande Filmfestivalen. Men vilket? Bellions bakgrund gör att kollegorna misstror honom och det visar sig snart att hans tidigare inblandning i stora mål i Paris ställer till sådana problem att hans plats i utredningen inte längre är självklar.
Men Jacques ger inte upp, han har för mycket att bevisa och för lite att förlora, och när han plötsligt får hjälp från oväntat håll leder spåren honom mot den ökände Snöleoparden och kopplingen till mordet i Stockholm decennier tidigare..."

------------------------------------

Som den som läser min blogg vet, är jag ju verkligen insnöad på debutanter och kunde alltså inte neka när jag blev erbjuden Mikael Köhler Larssons debutbok Snöleoparden, första delen i en planerad trilogi. Fast jag måste ju medge att det ändå var nära att jag tackade nej - omslaget signalerar inte precis att den här boken skulle passa mig. Jag blev också lite konfunderad av titeln för jag kände igen den men visste att jag definitivt inte läst boken. Det tog ett tag men sen kom jag ju på att det finns en annan författare som skrivit en bok med samma titel och att det var den andra boken som "spökade" i mitt huvud. Men orden debutant och trilogi vägde tyngre än annat så jag tackade ja. Och tur var väl det!

Det är ett högt tempo ända från första sidan och jag fastnar ohjälpligt och måste bara fortsätta för att få reda på mer. Det är inte samma berättelse eller ens samma typ av berättelse men av någon anledning påminns jag av en del av pappas spänningsböcker jag läste när jag var ung och fortfarande bodde hemma.För mig blir den här boken en ren nostalgitripp!

När det gäller karaktärerna så tycker jag tyvärr att kommissarie Jacques Bellion är lite småtråkig och jag är inte jätteintresserad av honom. Jag är svag för "bad guys" så självklart tycker jag att Josef (Snöleoparden) är den intressantaste karaktären i boken och det är egentligen honom jag skulle vilja följa i  de kommande böckerna i den planerade trilogin. Men man kan inte få allt här i livet så jag får nog nöja mig med Jacques Bellion. Det intressanta med valet av huvudperson är ju att han är fransman - i de många svenska deckare är huvudpersonen svensk även om hen rör sig i internationella miljöer.

Snöleoparden är en lättläst, spännande och underhållande debutbok, dvs perfekt för en stunds underhållning och avkoppling på semestern.

Tack till Litet förlag/PR & Beyond/Mikael Köhler Larsson för rec.exet!

Mer om författaren och hans böcker finns på Mikael Köhler Larssons hemsida

Snöleoparden finns att köpa hos t ex

Adlibris Inbunden/E-bok
Bokus Inbunden/E-bok
CDON E-bok






2 kommentarer:

  1. Hmmm, debutant och trilogi är ett par av mina trigger-ord... :)

    SvaraRadera