tisdag 30 juni 2015

Byggfirman

Titel: Byggfirman
Författare: Staffan Nordstrand
Format: Pocket
Antal sidor: 398
Förlag: Pocketförlaget

"Adrian och Lena har haft svart arbetskraft från Baltikum inhyst i en husvagn på tomten det senaste året. Nu är deras hus färdigrenoverat och de vill inget hellre än att bli av med männen som bor i deras trädgård.
Beata reser från Polen till Sverige med löfte om jobb, väl framme visar det sig att något jobb aldrig funnits. Istället placeras hon, tillsammans med några andra, i en barack i en Stockhomsförort utan den blekaste aning om vad de som tog henne hit har för planer."

----------------------------------------


Den här boken fanns med i pocketrean hos Adlibris och jag var bara tvungen att ha den.
Mitt första "riktiga" jobb efter skolan var på kontoret hos en byggfirma så jag var väldigt intresserad av att se om boken kommer ens i närheten av mina egna minnesbilder av den branschen.

Byggbranschen på 80-talet var rena rama Vilda Västern och det fifflades med i princip allt man kan tänka sig. Och alla höll på med det, den ena firman var skummare än den andra och tro inte att det bara var de små bolagen som höll på, många av de största byggbolagen var också de största fifflarna. Och ju större bolag desto mindre risk för att åka fast. Inte nog med att byggbolagen höll på med en massa som inte tålde dagsljus, men det fanns också många andra, t ex facket, som hade fingrarna i syltburken. Jag har svårt att tänka mig att branschen sanerats och/eller sanerat sig själv alltför mycket, snarare tvärtom nu när det är ännu lättare att ta in utländsk arbetskraft och utländska underentreprenörer, även om det såklart också finns seriösa mindre byggföretag (man ska inte dra alla över en kam). Så trots att det som berättas i Byggfirman kanske inte känns speciellt trovärdigt för gemene man så tror jag faktiskt att Nordstrand tagit i i underkant, verkligheten är nog betydligt krassare än det som står i boken. Det roligaste för mig var att det i slutet av boken nämndes en byggfirma som det skvallrades mycket om på 80-talet.

Eftersom min man och jag tog in en byggfirma för att renovera vår lägenhet innan vi sålde den så träffade jag några representanter av dagens byggfirmor. Men jag har ju erfarenheten, så jag kollade såklart upp alla, och visste vad jag skulle leta efter och var...och det var inte många som klarade sig genom det nålsögat. De flesta hade olika "förslag" på hur renoveringen skulle bli "billigare".  Firman vi till slut valde var den som var minst skum eller egentligen, var skum på ett sätt som jag visste att vi kunde hantera och där vi inte riskerade nånting pga deras agerande. Men det är nog många som blir grundlurade på ett eller annat sätt om de tar in mindre firmor för att göra bygg- och/eller renoveringsjobb.

Den här boken är absolut inte ett litterärt mästerverk och man blir definitivt inte begeistrad över språket, men jag tror inte heller att  meningen har varit att skriva perfekt skönlitteratur. Här är det själva innehållet/handlingen som är det viktiga och syftet har nog mer varit att belysa en bransch som nog de flesta egentligen vet ganska lite om, speciellt om det som sker bakom kulisserna och hur lätt det är att bli lurad. För trots tv-serier som Fuskbyggarna så blir folk fortfarande lurade av oseriösa byggfirmor.

För mig var det här en riktig nostalgiresa 30 år tillbaka i tiden och jag ser nu fram emot att läsa en tidigare bok av Nordstrand som jag har hemma.

Läs ett smakprov ur boken HÄR

Byggfirman finns att köpa hos t ex

Adlibris Inbunden/Pocket/E-bok
Bokus Inbunden/Pocket/E-bok
CDON Inbunden/Pocket





Inga kommentarer:

Skicka en kommentar