onsdag 3 juni 2015

En god gärning

Titel: En god gärning
Författare: Christina Granbom
Format: Inbunden
Antal sidor: 349
Förlag: Litet förlag

"Den godhjärtade Bertil Svensson vinner en väldigt stor summa pengar och bestämmer sig efter att han sett ett inslag om att använda sina pengar till att rädda så många kvinnor han kan genom att helt enkelt transportera bort dem från gatan till en säker plats. Men hans goda gärning uppskattas inte av alla.
Efter en svår graviditet föder Mildred Carlesten en dotter som kommit till under övergrepp av bygdens tidigare kyrkoherde, Björn Fast. Hon har svårt att förlika sig med att ta till sig dottern och sörjer att hon inte längre jobbar som polis.
När Mildreds syster ber henne ta reda på vad som egentligen hänt då systerns man häktats efter att ha blivit tagen med en prostituerad tar hon chansen att påbörja ett eget spaningsarbete. Hon dras in i en historia av våld och förnedring.
På behörigt avstånd betraktar Björn det han anser vara hans familj. Den familj han aldrig fick uppleva som barn och som han nu tycker sig ha gjort sig förtjänt av. Fast besluten om att Mildred ska kunna älska honom och att de ska leva tillsammans närmar han sig mer och mer. Vill hon inte kommer han att ta flickan ifrån henne och ge henne all den kärlek han själv inte fick som barn."

----------------------------------

En god gärning är andra delen i Christina Granboms serie om polisinspektör Mildred Carlesten. Jag hade ju en del invändningar mot första boken, Morsarvet, i den här serien,  den funkade inte riktigt för mig. Alltså var jag ju bara tvungen att läsa nästa del också för att se om jag skulle gilla den bättre.

En god gärning börjar bra med berättelsen om Irina och den  är trovärdig och det känns verkligen att författaren satt sig in i hur det fungerar med traffickingoffer. Man förstår väldigt fort hur utsatt och utlämnad Irina är - hon har och har inte haft en chans egentligen.

Tyvärr spårar sen berättelsen ur lite grann. Jag kan inte annat än le åt sidotråden med Bertil - den är lite för fantasifull för mig och jag har svårt att ta den berättelsen på allvar. Hade Bertil övertalat kvinnorna att följa med hade det varit en annan sak, men att kidnappa dem känns inte speciellt trovärdigt. Bertil är ju trots allt en trevlig och mysig figur så jag har väldigt svårt att förknippa honom med kidnappningar.

Mildred som person tycker jag rätt så bra om fortfarande men däremot har jag den här gången lite svårt för hennes agerande. Och Björn hade jag helst sluppit helt och hållet, han och kopplingen till honom känns bara fel fortfarande.

Precis som med Morsarvet så finns det vissa delar som jag gillar med En god gärning men det finns också mycket som jag inte tycker om. Jag önskar t ex att de mer fantasifulla och inte så trovärdiga sidotrådarna och händelserna skalats bort för att ge mer utrymme åt Irina och hennes öde.

Tyvärr är alltså inte Den goda gärningen nånting för mig heller, kanske den fungerar bättre för någon annan.

Tack Litet förlag/Mafioso PR för rec.exet!

Min recension av del ett i serien om polisinspektör Mildred Carlesten
Morsarvet

En god gärning finns att köpa hos t ex

Adlibris Inbunden/E-bok
Bokus Inbunden/E-bok
CDON E-bok










Inga kommentarer:

Skicka en kommentar