tisdag 28 juli 2015

Ett annat liv En annan tid

Titel: Ett annat liv En annan tid
Författare: Kim Andersson
Format: Danskt band
Antal sidor: 218
Förlag: Idus förlag

"Kim är extremt felbehandlad av sjukvården. Båda hans ben är amputerade och han har en, i allt väsentligt, obrukbar överkropp efter en mycket svår sjukdom som aldrig upptäcktes i tid.
Han tar sig fram genom livet med hjälp av en elrullstol. Han kommer aldrig mer ägna sig åt någon form av fysisk aktivitet såsom idrott eller husrenovering, som tidigare var stora intressen. Han kommer aldrig kunna stötta sina barn ur ett fysiskt perspektiv.

Kim "bor" i en totalt förstörd kropp, men Kim själv mår bra. Han mår riktigt, riktigt bra!"

-----------------------------
Jag läste Kim Anderssons första bok, Felbehandlad ung man i sina bästa år, förra året och när nu uppföljaren kom ut så ville jag såklart läsa även den. Och jag hade tur och vann ett ex i en utlottning på Facebook.

Jag är fortfarande alldeles otroligt imponerad över hur Kim klarat av det som hände honom och hur han kunnat gå vidare utan att bli bitter över sitt öde. Jag vet att det är väldigt lätt att trilla dit och försöka hitta syndabockar och det känns skönt att Kim lyckats komma över det stadiet och kan nu se positivt på tillvaron.

Eftersom boken börjar med en sammanfattning av det som Kim drabbades av så behöver man inte ha läst första boken för att få en bakgrund till Kims nuvarande situation eller för att förstå vilket gigantiskt steg framåt det måste vara för honom att ändå kunna se positivt på tillvaron nu och i framtiden trots de begränsningar hans handikapp innebär.
Det som också får mig att fundera är att han efter sin sjukdom alltid kommer att vara beroende av andra människor och det är nog en av de saker som många av oss andra inte skulle stå ut med

Det är också imponerande att istället för att Kim istället för att peka finger väljer att föreläsa för att inspirera andra. Överhuvudtaget är hans inställning något som vi alla borde reflektera över och ta till oss.

Min recension av Felbehandlad ung man i sina bästa år

Mer info om författaren och hans böcker finns på Kim Anderssons hemsida


Ett annat liv En annan tid finns att köpa hos t ex

Adlibris
Bokus
CDON
Idus förlag






Inga kommentarer:

Skicka en kommentar