tisdag 4 augusti 2015

Bortbytingen

Titel: Bortbytingen
Författare: Selma Lagerlöf
Format: E-novell
Antal sidor: 16
Förlag: MIX förlag

"När bondeparet är ute och rider med sitt barn i skogen stegrar plötsligt hästarna och den nyfödda far ur moderns armar. Barnet återfinns till slut på marken, men något är fel - visst är det misstänkt likt ett troll?
Ett klassiskt psykologiskt skräckdrama tar sin början: Är barnet verkligen deras? Hur ska man klara av att ge kärlek åt ett monster?
En klassisk rysare från Selma Lagerlöf om folktro, troll och gränslösa föräldraskap."

-------------------------



Den här novellen är också en av dem som följde med Lettot när jag köpte den.

Jag har inte läst speciellt mycket av Selma Lagerlöf (vilket jag nog borde råda bot på), och när jag såg titeln så var jag helt säker på att jag inte läst den här. Men så fort jag kommit igenom ett litet stycke så kände jag igen den, jag måste ha läst den någon gång i skolan för länge sedan. Och jag tänkte nog aldrig på att det var en novell utan upplevde den mer som en saga med en "lärdom". Bortbytingen är en intressant och bitvis t o m rolig novell som jag tror en del (speciellt de ur min generation) känner igen från sin barndom.

Att ta och läsa mer av Selma Lagerlöf har jag haft funderingar på länge och här fick jag nog en liten knuff i rätt riktning, det är dags att sätta igång snart.

Mer om Selma Lagerlöf  och hennes författarskap finns hos Selma Lagerlöf-sällskapet

Bortbytingen finns att köpa hos t ex

Adlibris
Bokus
CDON








1 kommentar:

  1. Jag började förra året med att ha ett personligt tema i min blandade läsning, ett ämne eller nån person jag ska läsa mer om/av under året. Selma Lagerlöf var det första temat och ändå har jag mycket kvar att läsa både om och av henne.

    SvaraRadera