torsdag 13 augusti 2015

Pensionatet vid världens ände

Titel: Pensionatet vid världens ände
Författare: Camilla Davidsson
Format: Inbunden
Antal sidor: 327
Förlag: Bladh by Bladh

"På den tusenåriga pilgrimsleden till Santiago de Compostela finns ett talesätt - att den verkliga resan börjar när du har återvänt hem.

Emma lämnar Caminon med förhoppningar om ett mer harmoniskt liv. Hemma i Stockholm väntar ett oemotståndligt jobberbjudande och flera sms från Eric, amerikanen som ett par månader tidigare lämnat henne för en annan kvinna. Trots sina föresatser tackar Emma ja till det prestigefyllda jobbet och snart ser tillvaron helt annorlunda ut än hon tänkt sig.
En oväntad resa blir början på en negativ spiral som slungar Emma tillbaka ner i det mörker hon försökt lägga bakom sig. Hon ser ingen annan utväg än att återigen fly. Denna gång till en plats så nära, men ändå så fjärran att den kunde ha legat vid världens ände."

---------------------------------
Pensionatet vid världens ände är andra delen i Camilla Davidssons trilogi om Emma. Så jag har väntat på den här boken. Jag läste första delen, Under vintergatans alla stjärnor, för ett år sedan och jag älskade den! Sedan dess har jag bara väntat på del två. Och nu är den här!

När jag började läsa infann sig känslan från första boken omedelbart, och ganska snart fick jag en del att fundera över. Det är så hög igenkänningsfaktor för mig i den här boken att det nästan är kusligt! När sedan Emma flyr för att komma ifrån och hittar människor som har en annan inställning till livet får redan själva stämningen mig att må bra. Tänk om någon hade satt en sådan här bok i händerna på mig för tio år sedan!Kanske jag hade slagit av på takten lite. Och så slutet då!?!?! Nu håller jag tummarna och hoppas att det inte tar ett helt år innan jag får veta om det hela slutar såsom jag skulle vilja att det slutade.

Pensionatet vid världens ände är en bok som väcker en hel massa känslor och tankar och som samtidigt ger den en del verktyg för att man ska kunna komma vidare i sin personliga utveckling så att man lär sig att inte bara stressa vidare utan också förstår hur viktigt det är att emellanåt "bara vara" och blicka inåt för att må bra.

Att läsa de här böckerna har varit som att vaggas till ro innesluten i varm, fluffig bomull. Det här är feelgood när det är som bäst. För mig är Pensionatet vid världens ände definitivt en av årets favoriter!
Du som ännu inte läst de här böckerna - det är dags nu! LÄS DEM!

Stort tack Camilla Davidsson för rec.exet!

Min recension av Under vintergatans alla stjärnor

Mer info om Camilla Davidsson och hennes böcker finns på hennes hemsida

Pensionatet vid världens ände finns att köpa hos t ex

Adlibris
Bokus
CDON
Bladh by Bladh


3 kommentarer:

  1. Ja men slutet får man göra så, nu ska vi vänta i ett års tid.
    Jag hoppas Camilla fortsätter skriva när serien är klar, tycker hon gör det ypperligt.

    SvaraRadera
  2. Bokade första boken nu på bibblan. Ser fram emot att få läsa böckerna! Tack för tipset!

    Ha en fin fredag!

    SvaraRadera
  3. Förlåt, Marie, för att boken slutar som den gör. Men det var enda sättet om inte boken skulle bli dubbelt så tjock.

    SvaraRadera