fredag 28 augusti 2015

Port Michèle

Titel: Port Michèle
Författare: Johan Frick
Format: E-novell
Antal sidor: 38
Förlag: Mix förlag

"Jag visste att det fanns tusen rymdhamnar likadana som Port Michèle. Jag måste ha besökt många av dem, men jag visste inte i vilket ärende.
I en skum lagerlokal i Port Michèles frihamn ligger en sibylla. Sibyllan är varken en organism eller maskin - det är en xenotech. Den visar, sägs det, vad man behöver, inte vad man vill se. Ändå är han frestad att försöka."

---------------------------------


När jag köpte min Letto så följde det med ett antal e-noveller och två e-böcker. Det är lite tråkigt att man inte kan få välja själv vilken typ av läsning man vill ha med för det kan bli så fel. Det var nämligen lite tråkigt att den ena av böckerna var en som jag läst redan tidigare.

Och Port Michèle är en lite olycklig kombination för mig - jag är inte speciellt förtjust i noveller och science fiction är den enda genrén som jag nästan undviker.  Så den här gången utmanade jag mig själv lite genom att ge mig i kast med en science fiction-novell. Och jag läste faktiskt hela novellen trots att det ganska snart stod klart att det här var ingenting för mig. Fördelen med novellformen är ju att det är så få sidor att dem kan man traggla sig igenom stående på huvudet om det behövs.

Jag får inte riktigt grepp om berättelsen och/eller vad den egentligen handlar om när jag börjar läsa och därmed tappar jag faktiskt intresset lite. Ja, mina frågor besvaras undan för undan i novellen, men det är lite för sent, jag har redan tappat intresset.

Så tyvärr var det här ingenting för mig. För någon som tycker om science fiction funkar den kanske bättre.



Port Michèle finns att köpa hos  t ex

Adlibris E-novell
Bokus E-novell
CDON E-novell


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar