tisdag 22 september 2015

En sommar på luffen

Titel: En sommar på luffen
Författare: Eli Åhman Owetz
Format: Kartonnage
Antal sidor: 304
Förlag: Förlaget Orda

"En vild idé...
När trettioårskrisande Anna-Lisa ramlar över romanen Vägen till Klockrike tar hennes liv en ny vändning. Hon fascineras av berättelsen om luffaren Bolle och bestämmer sig för att själv gå på luffen i Sommarsverige. Skaffa sig mat och husrum genom att måla staket och klippa gräs. Tjäna pengar på det hon är bäst på, att fynda dyrgripar på loppis och sälja vidare. Fundera över vad hon vill göra med resten av sitt liv.
Och kanske finns där ute någonstans en kille för henne?

En omöjlig man...
Men den flirtige raggaren som ger Anna-Lisa lift i sin risiga Cheva är verkligen så långt ifrån drömkillen man kan tänka sig. Hur kan någon vara så irriterande?

En sommar förändrar allt...
När luffen går mot sitt slut har Anna-Lisa vandrat många mil genom Roslagen, Norduppland, Bergslagen och Östergötland. Hon har mött både snälla människor och farliga, jobbat sig fram och sovit under stjärnorna. Och tagit ett beslut som förändrar hela hennes liv."

----------------------------

En sommar på luffen är en prequel  till de redan utkomna Anna-Lisas Antik och Flickorna i speceriaffären. När författaren tog kontakt och frågade om jag ville läsa den här boken så var jag först lite tveksam, men så fort jag sett omslaget visste jag att det här nog var en bok för mig. Inte nog med att omslaget i sig är lite "retro" men där finns också ett ord som är oemotståndligt för mig, nämligen ordet "loppis". Loppisfantast som jag är så kan jag bara inte motstå något som har ens det minsta med loppisar och/eller second-hand att göra.

Som vanligt så gillar jag när böcker handlar om "vanliga" människor som ser "vanliga" ut, och som inte lägger ner otroligt mycket tid och pengar på smink och/eller märkeskläder och där är Anna-Lisa precis i min smak.Men min absoluta favorit är såklart raggaren Ralf, hans charm strålar mot mig från sidorna - jag har själv alltid varit lite svag för hans typ av karlar. Slutet av boken är både lite sorglig men också hoppingivande och nu undrar jag bara vad som händer sen. Det här är ju alltså en prequel, dvs allt det här händer före de två redan utkomna böckerna.

Som loppisfantast tycker jag också det är kul att läsa om Anna-Lisas jakt  på prylar och kläder i butikerna och loppisarna utmed vägen - även om jag inte riktigt tycker lika om alla loppisarna som hon besöker (vissa av dem har ju jag också besökt såklart). 

En sommar på luffen är en lättläst feelgoodroman med hög charmfaktor!  Det här är min typ av feelgood!

Tack Eli Åhman Owetz för rec.exet!    

Kika in på Eli Åhman Owetz blogg Femtiotalsjakten

En sommar på luffen finns att köpa hos t ex








2 kommentarer:

  1. Så denna ska man läsa först? Eller?

    SvaraRadera
    Svar
    1. Jag har ju inte läst de andra två men jag tror nog att det kan vara bra att börja med den här - det här är ju berättelsen om vad som hände före de andra böckerna.

      Radera