fredag 18 september 2015

Kodknäckarnas hemliga liv i Bletchley Park

Titel: Kodknäckarnas hemliga liv i Bletchley Park
Författare: Sinclair McKay
Format: Inbunden
Antal sidor: 337
Förlag: Lind & Co

"Bletchley Park är den plats där några av andra världskrigets största tekniska och matematiska framsteg gjordes. Här arbetade flera av Storbritanniens främsta begåvningar, som t ex Alan Turing, och här lades en del av grunden till våra dagars datorer.
I största hemlighet lyckades en hårt arbetande grupp män och kvinnor knäcka tyskarnas krypteringsmaskin, Enigma. De underrättelser man på så vis fick tillgång till hade en avgörande betydelse för slaget om Atlanten och striderna i Nordafrika. Det har ibland hävdats att dessa insatser förkortade kriget med upp till två år.
I decennier efter kriget förblev arbetet vid Bletchley Park en hemlighet. De som arbetade där hade tystnadsplikt och fick ingenting berätta, inte ens för sina familjer. Sinclair McKays bok skildrar dessa människor och deras dagliga liv på en märklig plats där det civila och militära samhället möttes för att lösa några av krigets svåraste uppgifter."

--------------------------------------

Jag såg ett avsnitt av ett aav mina favoritprogram i tv i våras och den gången gjorde de ett snabbesök på ett ställe som hette Bletchley Park och visade upp var och hur engelska kodknäckare arbetade under andra världskriget. Jag är lite svag för England och engelsmän under andra världskriget så jag blev såklart intresserad och ville veta mer. Och när det nu kom ut en bok om precis det så måste jag ju läsa den!

Kodknäckarnas hemliga liv i Bletchley Park är en dokumentärbok och därmed inte så lätt-eller snabbläst, men den är så intressant att det inte gör något.
Jag blir helt förundrad över de här människorna som värvades dit och som utförde ett jobb som var så påfrestande som det var och det mitt under brinnande krig. Ännu mer förundrad blir man när man läser om under vilka förhållanden de förväntades utföra i princip stordåd.
Stämningen i boken är lite av det där man ser i gamla engelska filmer - "cheerio, old chap!" osv. För att vara engelsmän under den tidsperioden har atmosfären ändå varit häpnadsväckande informell.

Krypteringsmaskinen Enigma fick mig direkt att tänka på James Bond och Agent 007 ser rött där handlingen kretsar kring en kodmaskinen Lektor. Och när jag läser vidare i boken framgår det att Ian Fleming (författaren till boken med James Bond) faktiskt varit på Bletchley Park och att Fleming nog använde Enigma som förebild. Bletchley Park har också förekommit i andra sammanhang inom TV och film, t ex så har man visat en brittisk serie, Bletchley Circle, i svensk TV under 2013 och 2014,och den måste jag ha missat helt och hållet.

Jag undrade faktiskt över hur det kom sig att man inte hört talas om Bletchley Park så mycket, men det fick sin förklaring i slutet av boken - allt har varit sekretessbelagt ända in på 70-talet och det finns de som fortfarande håller på sekretessen.
Speciellt förvånansvärt är det att man inte hört talas om det här tidigare när man tänker på att de faktiskt byggde föregångarna till våra datorer där - enorma maskiner som skulle vara till hjälp med att knäcka Enigmakoderna.

Kodknäckarnas hemliga liv i Bletchley Park är en vansinnigt intressant och spännande dokumentär om något som i alla fall jag visste väldigt lite om.  Det enda jag tyckte var tråkigt var att det inte fanns bilder i boken, det tycker jag hade varit lite kul att se. Bilder finns på omslaget men inte inne i boken och det är lite synd.

Stort tack till Lind & Co för rec.exet!





Hemsida där man kan hitta mer info


Kodknäckarnas hemliga liv i Bletchley Park finns att köpa hos t ex











1 kommentar:

  1. Det låter verkligen som en lockande bok :) Jag kan rekommendera Bletchley Circle. Satt som klistrad när den gick.

    SvaraRadera