onsdag 16 september 2015

Ung i ghettot

Titel: Ung i ghettot
Författare: David Safier
Format: Inbunden
Antal sidor: 399
Förlag: Bazar förlag

"1943. 16-åriga Mira smugglar mat för att hon och hennes lillasyster Hannah ska överleva judeghettot i Warszava. När hon får veta att ghettots alla invånare ska skickas till koncentrationslägren för utrotning ansluter hon sig till motståndsrörelsen. De lyckas stå emot de mäktiga SS-styrkorna längre än förväntat. Mycket längre. Hela 28 dagar.
28 dagar har Mira på sig att bestämma sig för vem hennes hjärta tillhör: Amos, som vill utrota så många nazister som möjligt, eller Daniel, som tar hand om de föräldralösa barnen i bunkrarna.
28 dagar där de gång på gång måste fråga sig: Vilken slags människa vill jag vara?"

-------------------------------------
Jag har läst en bok, Dålig karma, av David Safier tidigare och den hamnar nog under rubriken humor. Så att han skulle skriva en bok om Warszavaupproret blev nästan en chock för mig, det här är ju någonting helt annat än vad han skrivit tidigare. 

Jag har läst en del om upproret i Warszavas ghetto i o m att det förekommer i många böcker om andra världskriget och Förintelsen så själva bakgrunden till berättelsen om Mira är välbekant för mig. Det går nästan inte att föreställa sig hur hopplöst livet måste te sig för en 16-åring i den miljön och de förhållandena. De flesta romaner om den tidsperioden och om Warszavaghettot har ofta i alla fall ett kärlekspar i berättelsen precis som här och jag kan tänka mig att när livet var så hopplöst som det var i ghettot just då så var också behovet av mänsklig närhet och värme större än någonsin. Och det gäller  nog speciellt ungdomar, som är i början av sitt liv, ännu mer än vuxna.

David Safier frågar i baksidestexten: Vilken slags människa vill du vara? Vad skulle du göra för att överleva? Skulle du offra ditt liv för andra eller offra andra för att rädda ditt liv? Det är de frågorna Mira ställs inför ett otal gånger och hon måste gång på gång välja  det alternativ som hon känner är det rätta. Frågan är väl hur man själv skulle välja - det är enkelt att sitta och svara i teorin men jag undrar om inte valen skulle bli annorlunda om man satt mitt i smeten så att säga.

Ung i ghettot är en mycket läsvärd bok som på ett lättläst sätt berättar om en otroligt hemsk tidsperiod i mänsklighetens historia och om människor som var ofattbart modiga.

Tack till Bazar förlag för rec.exet!

Mer info om författaren och hans böcker finns på David Safiers hemsida (på tyska)


Ung i ghettot finns att köpa hos t ex

Adlibris
Bokus
CDON




1 kommentar: