onsdag 14 oktober 2015

Bevakaren

Titel: Bevakaren
Författare: Dan Nilsson
Format: Inbunden
Antal sidor: 317
Förlag: Hoi förlag

"Vågar man lita på Niklas Lund?

Katarina har inget val. När hennes sambo Jonas försvinner under en nattvandring i Stockholm city finns bara en person som kan leda henne rätt i sökandet. Snart är hon i händerna på en okänd man som vet misstänkt mycket om den prostitution som Jonas ville bekämpa.

Spåren leder till slutna kretsar på internet, vilka Niklas Lund känner bättre än någon annan. Sedan han misslyckats med att bli polis i den fysiska verkligheten utreder Niklas Lund istället brott på nätet, där en alternativ polis och domstol följer sina egna lagar i kampen mot den dolda brottsligheten.

När en man med koppling till en webbsida som hänger ut misstänkta brottslingar hittas mördad - då gör Katarina även en annan obehaglig upptäckt. Det visar sig att hon inte vet allt om Jonas. Och att Niklas Lund - mer känd under namnet Bevakaren - vet mer än hon kunnat föreställa sig."

----------------------------------------
Bevakaren är Dan Nilssons debutroman och jag är svag för debutanter - så fort jag ser ordet debut och/eller debutant så blir jag nyfiken och sugen på att läsa boken. Så var det med Bevakaren också och än mer nyfiken blev jag när jag läste baksidestexten. Det där med att brottslingar håller till på nätet och att det finns en mörk del av Internet, som vi vanliga människor sällan ser, är en verklighet som redan existerar vare sig man vill eller inte.
Och att det sen också finns dem som motarbetar brottsligheten på nätet kan vara en naturlig utveckling av det hela. Men jag skulle gärna ha velat veta mer om Crimecourt och hur den fungerar.

Jag har lite svårt för huvudpersonerna i den här boken, de känns inte riktigt trovärdiga i mina ögon. Katarina till att börja med känns inte som en person som faktiskt skulle lägga alltför mycket krut på att leta efter en försvunnen sambo, hon är inte riktigt den typen av människa. Och jag har svårt att tro att hon skulle ge sig i slang med en person som Niklas Lund, oavsett hur mycket han vet och hur mycket till hjälp han kunde bli.
Positivt är att hjälten är mer en antihjälte, dvs inte precis den man förväntar sig och absolut inte sådan som hjältar brukar vara - det är uppfriskande. Tråkigt nog är denna antihjälte inte en person som jag får några sympatier för. Han känns bara som en äcklig snuskgubbe.

Själva berättelsen är OK, men tyvärr är det persongalleriet som till stor del förstör det hela för mig. En förutsättning för mig är att jag kan tycka om eller i alla fall sympatisera med någon av personerna i den bok jag läser och tyvärr finns det ingen i Bevakaren som jag tycker speciellt bra om.

Bevakaren är lätt- och snabbläst och aktuell i o m vinklingen med hur brottslingarna numera flyttat ut på nätet, men tyvärr fungerar den inte för mig för tillfället.

Tack till Hoi förlag för rec.exet!


Bevakaren finns att köpa hos t ex

Adlibris Inbunden/E-bok




2 kommentarer:

  1. Då tror jag att jag bestämde mig, här och nu, att inte läsa den här boken. Jag måste kunna relatera till åtminstone någon av karaktärerna och det låter inte riktigt som att det är möjligt. Och äckliga snuskgubbar betackar jag mig för. Synd, det lät som ett intressant ämne för en bok.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Jag vet, jag tyckte också det lät intressant. Men tyvärr, för mig passade den inte i alla fall.

      Radera