måndag 5 oktober 2015

Tematrio - Kvinnor skriver om män

Den här måndagen har gått alldeles för fort, det känns faktiskt som om jag behövde ca 8 timmar till under det här dygnet för att hinna med allt jag skulle vilja göra. Men nånting jag alltid har tid för på måndagar är Lyrans Tematrio. Temat den här veckan är kvinnor som skriver om män och Lyran uppmanar

Berätta om tre minnesvärda mansporträtt författade av kvinnor.

----------------------------

Det här var ett riktigt kul tema och det var roligt att försöka hitta tre så olika böcker (och män) som möjligt.  Nu blev det egentligen lite fler män än bara tre, men det beror på att det i två av böckerna finns två minnesvärda män i varje. Mer info om boken finns i recensionen som boktiteln är länkad till.








Prinsen av Tiffany Reisz
Handlingen i den här serien kretsar kring tre personer, Nora, Søren och Kingsley men just i den här boken är det Søren och Kingsley som får spela första fiol och Nora får hålla sig lite mer i bakgrunden. 










Badortsmysteriet av Agatha Christie
Minnesvärd är väl det minsta man kan säga om Hercule Poirot!









 I mjölnarens spår av Stina Nilsson Bassell
 Niklas Nilsson och hans son Axel lär jag inte glömma i första taget...








16 kommentarer:

  1. Jag har läst Badortsmysteriet,den var superbra.

    SvaraRadera
  2. Reisz och Nilsson Bassell är helt nya namn för mig. spännande!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Nilsson Bassell är det nog inte många som har läst och det är synd!

      Radera
  3. Av dina tre böcker har jag läst Christies. Det gör mig lite nyfiken på de andra två.

    SvaraRadera
  4. Badortsmysteriet har jag läst! Jag har också med Poirot i min trio.

    SvaraRadera
  5. Jag måste nog läsa Christies böcker om Poirot :) Jag har bara läst hennes böcker om miss Marple och några av de fristående.

    SvaraRadera
  6. Hercule Poirot är ju en man som inte glöms så lätt :)

    SvaraRadera
  7. Poirot, det är en härlig karaktär

    SvaraRadera
  8. Tre jag ännu inte läst, men Badortsmysteriet ligger högt på läslistan :-)

    SvaraRadera
  9. Agatha Christies Poirot-deckare är de enda i din trio som jag läst.

    SvaraRadera
  10. Badortsmysteriet kan jag inte minnas att jag läst, får bestämt kolla upp den. De andra två kände jag inte till. Tack för tips! :)

    SvaraRadera
    Svar
    1. Trots att jag en gång i tiden hade en Christie-period och trodde att jag hade läst alla böckerna med Hercule Poirot så hade jag också missat just den här boken.

      Radera
  11. Det var tre böcker jag inte läst!

    SvaraRadera