tisdag 17 november 2015

Gudar & monster

Titel: Gudar & monster
Serie: Önskemånglarens dotter, del 3
Författare: Laini Taylor
Format: Inbunden
Antal sidor: 586
Förlag: Bazar förlag
Recensionsexemplar

"Det var en gång en ängel och en djävul som pressade sina händer mot sina hjärtan, och med detta utlöste de apokalypsen

Två världar på väg mot ett till synes oundvikligt, våldsamt krig. Genom riskfyllda villfarelsekonster har Karou tagit kontroll över kimärernas rebellarmé och föresatt sig att styra den bort från hämndens återvändsgränd. Framtiden vilar på hennes axlar.

När änglarnas brutale kejsare för in sin armé i människornas värld förenas slutligen Karou och Akiva - inte i kärlek, men i en bräcklig allians mot deras gemensamma fiende. Det är en skruvad version av den dröm de en gång närde, och de börjar hoppas att det kan leda till en väg framåt för deras folk. Och, kanske, för dem själva.

Men än värre hot siktas i fjärran...är Karou och Akiva starka nog att stå fast bland gudar och monster?"

------------------------

Den här boken har jag verkligen väntat på och längtat efter! Jag tokälskade Mörk ängel och Blod & Stjärnstoft så det har varit nästan olidligt att behöva vänta i ett helt år på avslutningen. Och äntligen kunde jag nu börja läsa den.

Jag undrade lite om jag skulle ha hunnit glömma en del men det var inga problem, så fort jag började läsa kom allt från de tidigare böckerna tillbaka.

Persongalleriet är självklart i princip samma som i de två andra böckerna men i den här sista delen har Liraz fått en lite mer framträdande roll och det gillar jag - det är faktiskt riktigt rörande att följa hennes utveckling. Karou och Akiva har jag gillat ända sedan första början och det har inte ändrats. Elizas roll i det hela knyter ihop en del av de trådar som jag känt hängt lösa.

 I Gudar & monster får man också bakgrunden - hur Eretz kom till, vad som ligger bakom motsättningarna mellan kimärer och änglar osv osv och det är nånting som jag faktiskt längtat efter att få veta.

Eftersom jag, trots allt, är nybörjare på det här med fantasy, så har jag funderat lite på vad det är som gör att jag förälskat mig så totalt i den här trilogin och jag har kommit fram till att det nog är blandningen mellan vår värld och fantasivärlden, och att det finns både människor och fantasifigurer med i persongalleriet.

600 sidor bara flög förbi! Och det känns nästan vemodigt nu att trilogin är färdigläst! Men å andra sidan så lär jag komma igång med en omläsning desto snabbare. För den här trilogin vill jag läsa om  snarast möjligt så att jag kan läsa alla tre böckerna direkt efter varandra utan att behöva vänta ett år mellan varje. Och det här säger mycket om hur mycket jag tycker om Laini Taylors trilogi, det är nämligen ytterst sällan jag läser om böcker. Och jag hoppas verkligen Laini Taylor kommer snart med en ny serie för den tänker jag i sådana fall se till att läsa direkt!

Har du ännu inte läst Laini Taylors böcker om Karou och Akiva så är det dags nu! LÄS DEM!



Tack till Bazar förlag för rec.exet!

Mina recensioner av de tidigare delarna i trilogin

Mörk ängel
Blod & Stjärnstoft


Mer info om författaren och hennes böcker finns på Laini Taylors blogg







Gudar & monster finns att köpa hos t ex

Adlibris
Bokus
CDON


2 kommentarer:

  1. Eliza var en av mina favoritsaker med den här boken, som jag tyvärr blev lite besviken på. Jag gillade bakgrunden vi fick till Eretz och hur fiendeskapen mellan kimärer och serafer uppstod. Tror också att det blir ett par omläsningar för min del :)

    SvaraRadera
  2. Omläsning blir det för mig också!

    SvaraRadera