söndag 6 december 2015

En smakebit på søndag - Familjerna på Cavendon Hall

Det här blev nog den sista lugna helgen innan jul, för nu börjar det bli dags att fixa med julmat och sånt så att allt finns färdigt när det väl är julafton. Så det känns lite som lugnet före stormen just nu.

På söndagar är det ett måste att delta i En smakebit på søndag som anordnas av Flukten fra virkeligheten. Det går ut på att man ska bjuda på en smakbit från boken man läser och det finns bara en regel = no spoilers!

---------------

För en gångs skull har jag inte precis börjat på en bok utan har läst ungefär halva boken så den här gången kommer smakbiten inte från början av boken utan mer mitt i. Min smakbit kommer alltså från sidan 175 i Familjerna på Cavendon Hall av Barbara Taylor Bradford (Titeln är länkad till Bokus sida och där finns mer info om boken)



"Benjamin och Loretta hade varit Hugos bästa vänner. Han hade älskat dem båda djupt och var medveten om hur mycket de hade gjort för honom. Det var på grund av sorgen och ensamheten efter sin hustrus död som han kommit fram till att han ville återvända hem till Yorkshire, där han hade vuxit upp och hade sina släktingar. Han hade känt sig optimistisk när Charles var så hjärtlig och välkomnande, först i sitt brev och sedan i telefon.
Hugos ungdom hade tagit slut när han lämnade Yorkshire. I New York hade han funnit sig själv, börjat om på nytt och blivit den man han var i dag. Och nu skulle han kanske finna en ny början här, på den plats där han en gång hört hemma och där han ville höra hemma igen."




15 kommentarer:

  1. Yorkshire är alltid trevligt. tack för smakebiten!

    SvaraRadera
  2. Jag läste en del Barbara Taylor Bradford i min ungdom och gillade väldigt mycket. Men som så mycket annat så bara försvann hon ur mitt liv. Tack för smakbiten!

    SvaraRadera
  3. Tack för smakebiten! Känner igen författaren men har inte läst något av henne, vad jag vet. :-)

    SvaraRadera
  4. Tack för smakbiten. Skulle nog kunna tänka mig att läsa något av den här författaren!

    SvaraRadera
  5. En författare jag inte läst något av. Trevlig andra advent!

    SvaraRadera
  6. Tack för smakbit! Verkar som ett riktigt spännande familjedrama för alla Downton Abbey-fans. Ha en rofylld "lugnet före stormen"-dag! :)

    SvaraRadera
  7. Tack för smakbiten. Har läst ett par böcker av denna författarinna och tror till och med att jag har en oläst i bokhyllan.

    SvaraRadera
  8. Det var et veldig fint cover på den boken, den så staselig ut :-) Ha en fin andre advent!

    SvaraRadera
  9. Gillar starkt den här boken och den där smakbiten är ju toppen. Tack för återupplevelsen av boken :D

    SvaraRadera
  10. Tack för smakbiten! Har läst denna, men nja, jag gillade den inte så mycket som jag hade hoppats på.

    SvaraRadera
  11. Den här boken väntar på mig i bokhyllan och jag ser fram emot att börja läsa den! Kanske som julhelgsläsning.

    SvaraRadera
  12. Tack för smakbiten! Blir nästan lite nostalgisk, läste en hel del av författaren i min ungdom. :)

    SvaraRadera
  13. Tack för smakbiten, verkar som en intressant bok.

    SvaraRadera