lördag 12 december 2015

Familjerna på Cavendon Hall

Titel: Familjerna på Cavendon Hall
Författare: Barbara Taylor Bradford
Format: Inbunden
Antal sidor: 447
Förlag: HarperCollins Nordic

"Cavendon Hall - familjegodset i Yorkshire i England har varit släkten Inghams egendom i flera hundra år. Familjen Swann har varit tjänare på godset nästan lika länge. Sida vid sida har de delat glädje och sorg, hemligheter och skandaler.

Första världskriget är i annalkande och familjerna ställs inför utmaningar de aldrig kunnat föreställa sig. Relationerna sätts på prov, lojaliteter betvivlas och hemligheter kommer upp till ytanj. När ovissheten om framtiden är som störst är en sak säker: familjerna kommer aldrig mer vara desamma."


---------------------------------

Den här boken och uppföljaren Kvinnorna på Cavendon Hall vann jag i en utlottning hos Västmanländskan för ett tag sedan.

Jag har säkert läst något av Barbara Taylor Bradford tidigare men vilken bok det var kan jag inte komma ihåg. Men det jag vet är att jag haft en period då jag läste många "familjesagor" av den här typen. Och när jag läser Familjerna på Cavendon Hall påminns jag om varför jag älskade att läsa dem!

På omslaget står det "En strålande familjesaga för Downton Abbey-fans", men eftersom jag tittar väldigt lite på TV och alltså inte har sett mer än ett par enstaka avsnitt av den serien så vet jag inte hur väl det stämmer. Men det har funnits en serie tidigare som jag följde, "Herrskap och tjänstefolk" och jag påminns absolut om den serien när jag läser den här boken.

Jag är väldigt förtjust i persongalleriet där de flesta av de båda släktena Ingham och Swann är lätta att komma in på livet och också komma ihåg. Kvinnorna i Swannfamiljen är ändå mina favoriter, de är starka, lojala och driftiga och utrustade med ett rejält lass av sunt förnuft.

Och visst är det en familjesaga och det är det som gör att man fastnar direkt - det är nånting alldeles speciellt att få följa två familjers historia genom med- och motgång.

Familjerna på Cavendon Hall är en riktig bladvändare och man blir sugen på mer så fort man läst den färdigt. Vilken tur att jag kan sätta igång med nästa del, Kvinnorna på Cavendon Hall, direkt!

Mer info om författaren och hennes böcker finns på Barbara Taylor Bradfords hemsida

Familjerna på Cavendon Hall finns att köpa hos t ex

Adlibris Inbunden/E-bok
Bokus  Inbunden/E-bok
CDON  Inbunden/E-bok




1 kommentar:

  1. Grattis till din fina vinst! Dessa böcker finns på min önskelista. ;)
    Ha en fin Lucia!

    SvaraRadera