söndag 20 december 2015

Käraste Herman: rasbiologen Herman Lundborgs gåta

Titel: Käraste Herman: rasbiologen Herman Lundborgs gåta
Författare: Maja Hagerman
Format: Inbunden
Antal sidor: 404 sidor
Förlag: Norstedts förlag
Rec.ex

"Läkaren och professorn Herman Lundborg blev 1922 chef för Statens rasbiologiska institut i Uppsala. Under en tid i början av 1920-talet var Sverige världsledande på området, och det rasbiologiska tankegodset var allmänt accepterat. Forskarvännerna i Tyskland, som senare skulle bli inflytelserika rasexperter och dela ut dödsdomar i Tredje riket, blickade avundsjukt över Östersjön.
I den första boken om Herman Lundborgs liv berättar Maja Hagerman om forskningsgåtorna han trodde sig lösa, men också om människorna han mätte under arbetet med sina undersökningar, inte minst kvinnorna. Vi får följa honom från det att han i juni år 1913 ger sig av norrut på den första av många resor till Lappmarken. Han mäter, fotograferar, samlar och jämför utseenden. Klassificerar alla han möter i högre och lägre raser. Han talar hotfullt om rasblandningens degenererande effekter men får i hemlighet barn med en kvinna av "fel typ".
Han var mannen som åtog sig ett storslaget uppdrag: att "rädda det svenska folket"."

-----------------------------

Käraste Herman: rasbiologen Herman Lundborg gåta var nominerad till Augustpriset 2015 i skönlitteraturklassen och den är en av de böcker jag valde när jag blev erbjuden av Pronto Communications några av de Augustnominerade böckerna. Ämnet är ju intressant och aktuellt än idag. Namnet Herman Lundborg hade jag hört förut och visste i stort sett vad han hållit på med men hur omfattande hans "arbete" var och hur han gick till väga.

Samma är det med rasbiologiska institutet - jag visste att det hade funnits men inte att de bedrev verksamhet så långt fram i tiden som de gjorde. Eller att trots att institutet bytte namn, så förblev personalen samma som tidigare, vilket ju medför att den grundläggande ideologin och teorierna ändå levde kvar.

Själva tankegången, att dela upp människor i underlägsna och överlägsna raser är ju skrämmande i sig och att sen tänka på hur bra kontakter Lundborg hade med de "forskare" vars teorier utgjorde grunden för nazisternas rasideologi får mig verkligen att rysa. Att sedan de ledande (inkl Lundborg) också var hycklare som försökte få folk att göra på ett sätt men själva inte efterlevde sina egna regler är faktiskt ingenting som förvånar mig, så är det ju ofta inom t ex olika trosinriktningar och också inom politiken. För mig blev det här också intressant eftersom det är första gången jag läst att jag faktiskt tillhör en, enligt Lundborg, underlägsen ras...

Tyvärr finns ju lite av det här tänkandet hos en del människor även i dagens samhälle, men har man läst den här typen av böcker så hoppas jag att fler inser att det här tankesättet  inte kan tillåtas sprida sig mer. Käraste Herman: rasbiologen Herman Lundborgs gåta är en tankeväckande och därmed viktig bok!


Mer info om författaren och hennes böcker finns på Maja Hagermans hemsida




Käraste Herman finns att köpa hos t ex

Adlibris Inbunden/E-bok



2 kommentarer:

  1. En bok jag måste läsa. Jag var i tjugoårsåldern när jag först fick höra talas om rasbiologiska institutet och tvångssteriliseringarna. Skrämmande.

    SvaraRadera
  2. ALLA borde läsa boken, för att förstå dagens olika tankegångar. Tänker vi så mycket annorlunda idag om dem som kommer från andra länder? Allt beror i grund och botten på att dessa folk kost samhället pengar. Vänd på steken, och tänk istället att om alla dessa människor utifrån var stormrika istället och tillförde vårt land medvind i seglen! Mycket intressant tanke!

    SvaraRadera