onsdag 30 december 2015

Kvinnorna på Cavendon Hall

Titel: Kvinnorna på Cavendon Hall
Författare: Barbara Taylor Bradford
Format: Inbunden
Antal sidor: 448
Förlag: HarperCollins Nordic


"Cavendon Hall - familjegodset i Yorkshire i England har varit släkten Inghams egendom i flera hundra år. Familjen Swann har varit tjänare på godset nästan lika länge. Sida vid sida har de delat glädje och sorg, hemligheter och skandaler.

Första världskriget är slut och Cavendon Hall står i ruiner. Fyra unga kvinnor, Daphne, Cecily, Diedre och Dulcie, kommer bli de som formar godsets framtid, på gott och ont. Mitt i det vilda tjugotalet utspelar sig ett skådespel utan dess like - och ingenting kommer någonsin bli sig likt på Cavendon Hall."

------------------------------
Jag vann både första delen, Familjerna på Cavendon Hall, och den här i en utlottning hos Västmanländskan

Kvinnorna på Cavendon Hall omfattar åren 1926-1939, dvs åren mellan världskrigen då det sker en hel del samhällsförändringar i England. Klasskillnaderna börjar luckras upp, det övre samhällsskiktet måste börja se sig om efter möjligheter att tjäna in pengar för att kunna betala skatter, rusta upp sina egendomar osv. Synd bara att författaren inte gått in lite djupare i det som sker i England under den här perioden utan bara skummar lite på ytan, men boken är nog mera menad som lite lättsammare underhållning än för att ge en ingående beskrivning av ett land i förändring.

Kvinnorna i Swann-familjen är fortfarande mina favoriter och faktiskt tycker jag mer och mer om dem ju längre in i boken jag kommer.

Som lättsam, lättläst underhållning är Kvinnorna på Cavendon Hall perfekt och den fungerade ypperligt för mig att läsa mellan ett par tyngre och mörkare böcker.

Mer info om författaren och hennes böcker finns på Barbara Taylor Bradfords hemsida

Min recension av första delen
Familjerna på Cavendon Hall

Kvinnorna på Cavendon Hall finns att köpa hos t ex

Adlibris Inbunden/E-bok



Inga kommentarer:

Skicka en kommentar