tisdag 22 december 2015

Lex duplex

Titel: Lex duplex
Författare: Staffan Gullsby
Format: Kartonnage
Antal sidor: 285
Förlag: Visto förlag
Rec.ex

"Sensommar, småstad och ingenting händer. På lokaltidningen råder nyhetstorka. På sjukhuset rullar allt på med det vanliga gruset i maskineriet. Och i pingstförsamlingen planeras väckelsekampanj. Det enda som bryter av tristessen är de bägge ständigt pårökta strulkillarna som blivit ett internetfenomen och som alla har en åsikt om.

Inom loppet av några dagar dör flera personer till synes utan koppling till varandra. Eller finns det en sådan. Vad är bara slumpmässiga samband och vad är orsakssamband?
Kirurgen Sebastian Ekberg finner sig stående mitt i händelserna och känner att han måste få svar. De enkla förklaringarna förefaller vara just för enkla. Drivkraften är en intuitiv känsla som delvis kolliderar med hans annars så vetenskapligt grundade förhållningssätt. Motviljan att påminnas om en frikyrkomiljö han sedan mer än tjugo år har lämnat får stå tillbaka för nyfikenheten att ta reda på hur allt hänger ihop.
Tillsammans med IT-teknikern Marie Bergström ger han sig ut på en jakt efter sanningen, trots att omgivningen inte visar sig från sin bästa sida."

-----------------------------
Jag fick ett mail från Staffan Gullsby som undrade om jag skulle vara intresserad av ett rec.ex av Lex duplex. Och självklart var jag det, kombinationen sjukhus, frikyrka och ond bråd död kunde jag bara inte motstå! Lex duplex är Staffan Gullsbys första roman och det gjorde boken extra intressant för mig.

Det var lite segt att komma igång med boken men ju längre jag kom desto bättre flöt det på. Det märktes ganska direkt att författaren var mycket bekant med sjukhus och vad som händer inom vården. Det finns där ett litet, men förståeligt, problem. Det är lätt hänt att man använder en del fackspråk när man är van vid att folk runt omkring en förstår det, men den vanliga läsaren kan nog ha svårt med en del uttryck i den här boken.

 När det gäller pingstförsamlingen och karaktärerna där fick jag också känslan av att det var nånting som författaren var väl bekant med och den världen/miljön hade jag gärna velat veta mer om.
Och vad författaren tycker om journalister och tidningsvärlden går inte att missta sig på. Och den kritiken håller nog de flesta med om.

När jag kommit ungefär halva boken känns det som att det är någonting som jag känner igen och jag kommer ganska snabbt på vad det är - för ett par år se läste jag en bok som jag upplevde på samma sätt som den här. En författare som har så mycket att berätta att det skulle räcka till flera böcker men som väljer att försöka klämma in allt i en enda bok. Min upplevelse är att de tre huvudlinjerna, sjukhuset/vården, frikyrkomiljön och tidningsvärlden/journalistiken, var och en hade hade för mig gärna fått vara i egen bok så att man kunde gått in mer på djupet på varje del istället för att bara behöva skumma lite på ytan.

Själva krimnalgåtan var klurig och faktiskt så slutade den väldigt överraskande, vilket alltid är ett plus när det gäller mig, jag tycker om när allt inte är förutsägbart.

Jag ser fram emot fler böcker av Staffan Gullsby för han har mycket att berätta och gör det bra.

Lex duplex finns att köpa hos t ex

Adlibris Inbunden/E-bok
Bokus Inbunden/E-bok
CDON Inbunden/E-bok



Inga kommentarer:

Skicka en kommentar