torsdag 17 december 2015

Målarbok - Animal Kingdom

Titel: Animal Kingdom - A Colouring Book Adventure
Konstnär: Millie Marotta
Förlag: Batsford Books
Antal sidor: 96 (enl Adlibris)
Tryck: Dubbelsidigt


Den här boken finns det många olika språkversioner av men eftersom min är den engelska varianten så är det den jag baserar recensionen på. Om sedan papperskvalitet eller annat skiljer sig från den svenska boken har jag ingen aning om.


Den här målarboken fick jag som en överraskningspresent av min man. Jag tyckte det var riktigt gulligt gjort av honom även om jag var lite skeptisk till boken. Bilderna såg väldigt detaljerade och pilliga ut och jag var lite tveksam till om jag skulle ha tillräckligt med tålamod att orka färglägga dessa bilder.
Det är väldigt fina bilder och efter att provat på några stycken så har jag insett att de inte alls är riktigt så tålamodskrävande som jag inbillade mig - det hänger helt på hur man väljer att färglägga bilderna. Så även om bilderna ser väldigt pilliga ut så kan man välja att inte färglägga varje liten detalj separat. Men ändå får man nog räkna med att en del är så detaljerat och smått att man bör ha skarpa ögon och bra ljus när man ska färglägga (och massor med tålamod)


 

Bilderna är som sagt väldigt fina men tyvärr är det dubbelsidig tryck så att det finns alltså bild på båda sidor av bladet och man får tänka sig för vilka pennor man använder så att man inte förstör bilden på baksidan. Det problemet skulle man kunna komma förbi om man kunde ta en kopia på ena sidan och måla på kopian, men sidan är inte A4 vilket gör att hela bilden oftast inte ryms på en A4 när man försöker kopiera sidan. Vi försökte nämligen göra precis så när vi hittade en bild som min man ville måla (och hans favoritpennor är Promarker =blöder igenom) och på baksidan fanns en bild som jag gärna hade velat färglägga. Ingen av bilderna rymdes på en A4 så vi fick helt enkelt välja, och jag valde att strunta i "min" bild så min man kunde färglägga "sin" bild med Promarker.
Pappret är tjockt och stadigt och inte speciellt poröst vilket gör att man inte behöver hålla sig bara till träfärgpennor/akvarellpennor. Men man får nog vara lite försiktig i alla fall, jag provade med Staedtler Fineliners och det gick väldigt bra när jag provade på försättsbladet. Men när jag väl målade på själva bilden så blödde det igenom lite på en del ställen.

I boken finns sen bilder som är på bara en sida och bilder som täcker ett helt uppslag. Bilder som täcker ett helt uppslag är alltid ett litet problem, tycker jag, för det är svårt att komma åt att färglägga där i mitten.
Nu vet jag att det finns en lyxvariant av den här boken, med enkelsidigt tryck och med de stora bilderna invikta och enkelsidiga och med fem extra bilder i ett kuvert längst bak), men den boken kostar såklart mer också. Och när min man köpte den här så visste vi inte ens att det fanns en sådan för den fanns såklart inte hos vår bokhandlare. Det var först på nätet jag såg att den fanns.




Positivt: Fina bilder. Tjockt, stadigt, inte så poröst papper.
Negativt: Dubbelsidig tryck (om färgen blöder igenom så förstörs bilden på andra sidan), storleken är inte A4, bilder som täcker hela uppslaget svåra att färglägga i mitten.

Men trots de negativa delarna så gillar jag den här boken fast nu när jag vet att det finns en lyxvariant så skulle jag gärna ha betalat mer för att köpa den istället (och den här var ju ändå en present från mannen i mitt liv!)

Millie Marotta's Animal Kingdom (den engelska versionen) finns att köpa hos t ex

Adlibris
Bokus
CDON







Inga kommentarer:

Skicka en kommentar