tisdag 29 december 2015

Nyårslöftestaggen



Jag har blivit taggad av Mia att göra den här Nyårslöftestaggen och det är ju lika bra att ta tag i den omedelbart.

1. En klassiker jag lovar att läsa

Nästa år har jag faktiskt redan planerat in en omläsning av två klassiker



Jane Eyre av Charlotte Brontë














Anna Karenina av Leo Tolstoy






2. En påbörjad bokserie jag lovar att avsluta

Jag läser ju sällan serier som är längre än en trilogi, men en serie har jag börjat på och vill fortsätta med och det är Herkulesserien av Mons Kallentoft & Markus Lutteman. Jag vet ju ännu inte hur många delar det blir (en gissning är lika många som Herkules stordåd = 12) men som det känns nu så vill jag läsa alla delar.

3. En bokserie jag lovar påbörja
Jag har hittills inte gillat Jens Lapidus, men efter att min bror tyckte att hans nya serie är bra så har jag faktiskt tänkt att börja läsa den (och jag har redan del 1 och 2 hemma)

4. En författare (som jag inte läst tidigare) jag lovar att läsa något av

Kate Atkinson Jag har haft några av hennes böcker i bokhyllan i evigheter men ännu inte hunnit läsa någon av dem. Så nu ska det ske!

5. En bok jag lovar att läsa om

Samma svar som på fråga 1
Jane Eyre
Anna Karenina

6. En genre jag läst lite/inget av och lovar att utforska
Det får fortsätta vara fantasy - den genrén som jag läst minst av.

7. Ett seriealbum jag lovar att läsa
Inget eftersom jag inte läser seriealbum.

8. En novell jag lovar att läsa
2016 kommer att bli novellernas år för mig men än så länge vet jag inte vilka jag kommer att ge mig i kast med...

9. En bok som behandlar ett tufft men viktigt ämne jag lovar att läsa
En barnsoldats berättelse av Ishmael Beah

10. En länge ägd oläst bok jag lovar att läsa
Mästaren och Margarita av Bulgakov

11. En debut jag lovar att läsa
Vet inte vilka som debuterar år 2016, men jag misstänker att en del debutböcker lär trilla in i brevlådan i år också.

12. En bok eller bokserie (som jag tidigare gett upp/dömt ut) jag lovar att ge en ny chans

Ingen, innan jag ger upp läser jag tillräckligt många av böckerna i serien för att veta att jag kkommer att kräkas om jag någonsin läser en enda till. Så de serier jag gett upp har fått både en och två (och ibland t o m tre) chanser och det får räcka.

13. Tagga några andra!

Eftersom jag misstänker att väldigt många redan gjort denna så taggar jag alla som ännu inte gjort den.











8 kommentarer:

  1. Jättekul att läsa dina svar, verkar som vi ska läsa Jens Lapidus båda två.

    SvaraRadera
  2. Oj, vad jag längtar efter nästa bok i Herkulesserien :)

    SvaraRadera
    Svar
    1. Jag också, synd att det ska behöva vara ett år emellan!

      Radera
  3. fina klassiker. Mästaren och Margarita har jag försökt mig på många gånger, men aldrig lyckats. en och annan serie klämmer jag in då och då. här är mina svar
    http://mrscalloway.blogspot.se/2015/12/nyarsloftestaggen.html

    SvaraRadera
    Svar
    1. Jag har ännu inte ens försökt, men jag hoppas jag lyckas ta mig igenom den

      Radera
  4. Jane Eyre tyckte jag verkligen om. Och Mästaren och Margarita.

    SvaraRadera